„Pabianice wołają o autobusy” – pisał "Głos Pabianic" już w 1948 roku, gdy tramwaje jeździły zbyt rzadko i wciąż były zatłoczone. „Najwyższy byłby czas, wzorem innych miast, uruchomić w Pabianicach kilka miejskich autobusów. (...) Zarząd Miejski oraz MRN (Miejska Rada Narodowa - przypisek red.) w okresie zimowym winny zająć się tą sprawą, aby wiosną energicznie przystąpić do usprawniania komunikacji miejskiej”.

Skończyło się na wezwaniach do czynu. Na pierwszy kurs miejkiego autobusu pabianiczanie czekali jeszcze długo, bo 24 lata.

Pierwsza była „jedynka”

Miejskie autobusy ruszyły w 1972 roku. Pierwszy wyjechał w trasę czerwony autobus oznaczony numerem „1”, obsługiwany przez łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji. „Jedynka” odjeżdżała z dworca PKP i woziła pasażerów ulicami: Żukowa (dzisiejszą Łaską), Wiejską, Moniuszki, Śniadeckiego, Wileńską, Orlą, Kilinskiego, Nowotki (dziś św. Jana), Partyzancką aż do końcowego przystanku przy ulicy Maślanej (dziś Sikorskiego). Pierwszy jelcz z numerem „1” wyjeżdżał o godzinie 4.24, ostatni - o 22.18. Bilet kosztował 1,50 zł.

Początkowo po mieście kursowało 7 „ogórków” (nazywanych tak z powodu kształtu autobusu) z częstotliwością co 9 minut. Sporym wyzwaniem było pozyskanie kadry kierowców, konduktorów, mechaników i zajezdni. Kierowców kuszono bardzo dobrymi na owe czasy zarobkami, nawet 4.000 złotych miesięcznie.

Przez pięć lat "jedynka" była jedyną linią autobusową w naszym mieście. Dopiero w 1977 roku na trasę wypuszczono autobusy linii „2”. Kursowały przez Bugaj, ulicą Marchlewskiego (dziś „Grota” Roweckiego), Kilińskiego, Karniszewicką. Rok później na ulice wyjechała „dwójka BIS”, wożąca pasażerów z Bugaju do centrum miasta (przed SDH "Trzy Korony").

Pierwsza przystań autobusowa

Zajezdnia autobusowa powstała dopiero 10 lat później - przy ulicy Lutomierskiej 48, gdzie działa do dziś. Pozwoliło to uruchomić kolejne linie autobusowe - „trójkę” i „czwórkę”.

Zmieniono trasę „jedynki”, która jeździła teraz i zatrzymywała się przy nowym szpitalu przy ulicy Karolewskiej (dziś Jana Pawła II). Nową trasę poprowadzono ulicami: Wiejską, Karolewską (szpital), Śniadeckiego.

Czym jeździliśmy

Początkowo ulicami Pabianic kursowały jelcze 272 ex („ogórki"). Były to bardzo pojemne autobusy. Mieściły aż 81 pasażerów, z czego 53 jeździło stojąc, a 28 siedząc. Do autobusu wsiadało się dwuskrzydłowymi drzwiami otwieranymi pneumatycznie - pośrodku i na końcu wozu. "Ogórek" miał silnik z przodu. Pracował głośno i szybko się nagrzewał. Takie autobusy woziły pabianiczan przez 11 lat.

Po jelczach na ulice wyjechały kanciaste ikarusy - autobusy produkcji węgierskiej. Miejski Zakład Komunikacyjny do dziś ma jeden taki pojazd, pełniący funkcję pogotowia technicznego. Pierwsza seria ikarusa (36 sztuk) wyruszyła w miasto w 1983 roku. Dwa lata później nad Dobrzynkę przyjechało jeszcze 10 ikarusów.

Ostatni wysłużony ikarus został sprzedany w 2008 roku.

Nasze MZK

Miejski Zakład Komunikacyjny, utworzony w 1992 roku, przejął od łódzkiego MPK zajezdnię wraz z autobusami. Kolejnym zakupem było 30 pojazdów marki Jelcz (produkowanych na francuskiej licencji), cztery lata później dotarły jeszcze 4 jelcze PR110M, a w latach 1993–97 łącznie 26 jelczy 120M. Ułatwieniem dla pasażerów było zamontowanie w jednym z nich windy dla osób niepełnosprawnych na wózkach.

Jelcze skończyły swoją „karierę” w 2011 roku. Od tej pory linie autobusowe w Pabianicach są obsługiwane wyłącznie przez autobusy niskopodłogowe.

Kolejnymi miejskimi autobusami na naszych ulicach były wozy marki MAN, wszystkie kupione "z drugiej ręki" (używane). Pabianiczanie korzystali z 17 autobusów tej marki. Ostatnie z nich sprzedano do MZK w Piotrkowie Trybunalskim, gdzie jeżdżą do dziś.

Dziś MZK Pabianice wyprawia w tyrasy wyłącznie nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino 12. Pabianiczan wożą 32 takie wozy – 14 nowej generacji i 18 hybrydowych. Krótko kursowały też dwa autobusy Solaris Urbino 12 LE, z charakterystycznymi czerwonymi fotelami, typowymi dla komunikacji regionalnej.

opracowała Agnieszka Kusiak

Źródło:

Przystanek Pabianice – z historii miejskiej komunikacji – Muzeum Miasta Pabianic

http://komunikacjapabianice.pl/historia_a.php