Tuleje zawieszenia to małe elementy pełniące doniosłą rolę w każdym samochodzie. Niestety ich wytrzymałość jest ograniczona i często są powodem wizyt u mechaników.

Krążki stabilności

Choć odpowiadają za wiele ważnych funkcji, a układ zawieszenia samochodu nie mógłby się bez nich obyć, z wyglądu są niepozorne. Przypominają wydłużone krążki do gry w hokeja. W funkcjonowaniu samochodu pełnią jednak kluczową rolę. Absorbują drgania i wstrząsy, na jakie narażony jest kierowca na nierównościach. Tuleje montowane są w łącznikach stabilizatorów, na amortyzatorach oraz ramionach wahaczy. Do tego celu wykorzystywane są te, wykonane z dwóch materiałów – metalu i gumy. Ich uniwersalność sprawia, że traktowane są, jako podstawowe części do maszyn wszelkiego rodzaju, także do urządzeń przemysłowych czy rolniczych.

Nierównomierne zużycie

Gdy zajrzymy pod samochód, stan tulei opowie o przeszłości auta, charakterze jazdy właściciela i jakości pokonywanych dróg. Tuleje zużywają się najszybciej ze wszystkich podzespołów zawieszenia, ale co ciekawe, nie dzieje się to równomiernie. Najczęściej pierwsze problemy pojawiają się z tulejami zlokalizowanymi po prawej stronie auta. To skutek nierównego pobocza, dziur w drodze, najeżdżania na studzienki kanalizacyjne czy podjeżdżania na wysokie krawężniki. Jednak warto pamiętać, że w przypadku wymiany tulei należy dokonać tego parami – po obu stronach samochodu.

Jak zidentyfikować problem z tulejami?

Jeżeli jesteś kierowcą z wieloletnim stażem, a w swoim życiu jeździłeś nie tylko „nówkami” prosto z salonu, na pewno kojarzysz charakterystyczny, głuchy stukot pod maską podczas pokonywania nierówności. To właśnie znak, że tuleje wymagają naprawy lub wymiany. Zresztą nie sam dźwięk powinien cię zaniepokoić. Jeżeli tuleja jest w złym stanie, również samochód zaczyna zachowywać się niestabilnie.

Wymiana tulei – na jak długo starczy?

Warto podkreślić, że nie wszystkie modele samochodów pozwalają na swobodną wymianę tulei. Jeżeli możemy to zrobić, najlepiej skorzystać z usług mechanika. Do wyciśnięcia i wciśnięcia elementów tulei wymagane jest użycie specjalnego sprzętu, m.in. prasy hydraulicznej. Dobry mechanik, po dokonaniu wymiany, powinien też wykonać geometrię zawieszenia i sprawdzić, czy zawieszenie jest ponownie stabilne. Zabieg nie powinien być szczególnie kosztowny. Oryginalne tuleje nie są drogie, a ich cena powinna zamknąć się w granicach 100 złotych. Ważne jednak, aby nie przesadzić z oszczędnością. Markowe podzespoły gwarantują spokój na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Zamienniki mogą natomiast oznaczać szybki powrót do mechanika.

Inwestycja w bezpieczeństwo

Warto pamiętać, że tuleje zawieszenia nie tylko podnoszą komfort jazdy, ale też zapewniają nam bezpieczeństwo. Niestabilność zawieszenia i charakterystyczne kolebanie się samochodu na nierównościach mogą istotnie przyczynić się do niechcianych zdarzeń drogowych. Zwłaszcza przy złych warunkach atmosferycznych. Dlatego potraktuj specyficzny stukot pod maską za znak koniecznej wizyty w zakładzie mechanicznym.

 

TWP Sp. z o.o.

Kościuszki 34

47-400 Racibórz

tel. 32 700 36 17

tel. 784 750 275

Email: sklep@twp.info.pl