- Rozmawiałem z szefową Ikei w Łodzi. Ona nie zamierza inwestować w połączenie z Pabianicami - mówi prezydent Zbigniew Dychto. - A nas nie stać na przebudowę trakcji tramwajowej.
130 milionów zł kosztowałoby położenie nowych torów na 17 km trasy tramwaju i postawienie nowych odciągów trakcji z Chocianowic do pętli przy Łaskiej w Pabianicach.
- Nie stać nas na nowoczesny tramwaj regionalny. W lipcu kończy nam się umowa na tramwaj, który mamy, dlatego zastanawiam się, czy warto ją odnawiać, skoro wciąż musimy dawać pieniądze na remonty. A nie mamy wpływu na ceny biletów - zastanawia się Dychto. - A kupując sześć autobusów hybrydowych, wydalibyśmy dziewięć milionów złotych i zrobilibyśmy nowe połączenie z Łodzią.
Ekologiczny autobus hybrydowy kosztuje około 1,5 miliona zł.
- Za dwa odciągi do trakcji tramwajowej zdjęte z budynku starostwa zapłaciliśmy 70.000 zł - wylicza prezydent. - Czy nie lepiej wydać te pieniądze na utworzenie pasa drogowego dla autobusów w miejscu szyn tramwajowych? Wtedy autobusy nie stałyby w korkach, lecz jechały do Łodzi zgodnie z planem.
Pasy jezdni tylko dla autobusów mogłyby powstać na odcinku Chocianowice - ulica Sikorskiego w Pabianicach i wzdłuż ulicy Łaskiej.
- To tylko pomysł, ale chyba dość rozsądny. A różnica między 130 a 9 milionami zł jest ogromna - dodaje prezydent.
Gdyby prezydentowi udało się zlikwidować tramwaj w Pabianicach, można by przebudować skrzyżowanie Warszawskiej, Sikorskiego i Nawrockiego.
- Teraz z jadącym środkiem tramwajem jest to niemożliwe. GDDiA nie chciała się tego podjąć - mówi Dychto. - Gdyby tramwaj zniknął, można byłoby zrobić tutaj rondo lub sygnalizację.
O remoncie nawierzchni ul. Warszawskiej pisaliśmy: www.zyciepabianic.pl/wydarzenia/miasto/informacje-drogowe/asfalt-i-chodniki-na-warszawskiej.html
Komentarze do artykułu: Autobusy hybrydowe zamiast tramwaju?
Nasi internauci napisali 15 komentarzy
komentarz dodano: 2009-03-21 18:59:03
komentarz dodano: 2009-03-21 09:56:08
Nigdy nie byłem jego zwolennikiem, ale że się do tego posunie to się nie spodziwałem.
komentarz dodano: 2009-03-21 06:14:25
Pamiętacie 41bis ? Zliwidowali, puścili autobus 11. Po trzech latach linię też skasowano, gdyż większość i tak wolała jechać 41.
Pamiętacie P (to kursujące obok 11 jako bis). Miasto nie zapobiegło jego likwidacji, sam prezedent Dychto obiecywał w zamian autobus, ale obietnicy nie spełnił.
Skoro nagle ma się znaleźć 9 mln na autobusy (Ha, a autobusów nie kupuje się jak bułki, i trezeba czekać na realizację zamówienia) to znajdzie się tym bardziej 500 tys zł rocznie na utrzymanie linii tramajowej. Starczyłoby to na 9 : 0,5 = 18 lat.
Pomysł buspasów jest ABSURDALNY i niewykonalny, poza tym kosztowałby dzisiątki mln złotych. Inwestycja trwa kilka lat.
Niewykonalny gdyż:
Poza tym, gdzie zmieścić buspas w Ksawerowie ? Nie ma miejsca !
Torowisko zajmuje około 1,5 m (szerokość samego toru to 1m), natomiast buspas musi mieć 3,5m. A gdzie na szerokości ulicy zmieściłybysię przystanki, które musiałyby mieścić się po dwóch stronach buspasa, nie mówiąc już o drugim buspasie.
Absurdalny gdyż:
Autobusy jedździłyby po jednym buspasie mijając się na mijankach ? Kto by pilnował aby nie zjechały się z przeciwnych kierunków ? Tramwaje mają sygnalizację, tutaj podobna jest praktycznie nie wykonalna, no chyba że kierowca wychodziłby z wozu i naciskał przycisk. Kolejny Absurd.
Likwidacja tramwajów oznaczałaby kursowanie zwykłych autobusów po zwykłej drodze, w korkach.
Żadnych buspasów w ogóle nigdy NIE BĘDZIE, nowych autobusów również od razu nie będzie.
To tylko mydlenie oczu, mające na celu usprawiedliwienie swojej decyzji przed ludem.
komentarz dodano: 2009-03-21 00:30:15
położyli trochę torów, po kilku latach zdjęli i dziękujemy. ;P
komentarz dodano: 2009-03-20 23:05:31
A likwidowali też przez zonki administracyjne.
komentarz dodano: 2009-03-20 21:48:36
komentarz dodano: 2009-03-20 18:53:10
Oczywiście jak to w naszym kraju bywa kierowców aut ma się w d...
komentarz dodano: 2009-03-20 18:40:50
Jak znam życie - nic z tego nie wypali i bedziemy się tłoczyć w korkach. W dodatku po roku kursy się ograniczy "bo się nie opłaca" i MZK pojedzie ze 4 razy na dobę do IKEI ;]
komentarz dodano: 2009-03-20 18:30:17
komentarz dodano: 2009-03-20 18:29:40
Ha, właśnie, takie pasy też by kosztowały. Ale tego kwota 9 mln już nie uwzględnia. I to jest manipulacja.
komentarz dodano: 2009-03-20 18:24:53
130 mln, po dofinansowaniu z UE już mniej - około 60-70 mln.
Poza tym - 60-70mln to tabor na 30 lat i tory na 50 lat.
9 mln to tabor na 8-10 lat.
Resztę różnicy między tramwajem a autobusem zwraca się w czasie eksploatacji. Prąd jest tańszy od benzyny, w każdej książce nt transportu można o tym przeczytać. Prąd można wytwarzać na wiele sposobów. Ropy się nie stworzy, jej cena jest bardzo podatna na sytuację gospodarczą.
Żadne autobusy nie są ekologiczne, choćby spełniały wszelkie normy.
Każdy autobus wydziela, w skrócie mówiąc, "smrody". Autobus hybrydowy różni się tym od zwykłego, że ma wydzielanie "smrodów" nieco mniejsze.
"Gdyby udało się prezydentowi zlikwidować tramwaj w Pabianicach, można by przebudować skrzyżowanie Warszawskiej, Sikorskiego i Nawrockiego."
To przejdzie do historii jako grabarz tramwaju. W czym przeszkadza tramwaj w budowie rondo. Jakaś brednia. Ileż jest rond z tramwajami w Polsce i na świecie.
"czy warto ją odnawiać, skoro wciąż musimy dawać pieniądze na remonty, a nie mamy wpływu na cenę biletów"
A na drogi to nie daje się na remonty, co chwile łata się dziury wyrzucając pieniędze w błoto, bowiem za chwilę wszystko jest na nowo.
Jak ma się swój dom, to dlaczego ktoś inny ma płacić za jego remont? Czy to nie jest nierozsądne.
Nie ma wpływu na ceny biletu ? Jest wpływ. Wystarczy renegocjować umowę.
"i zrobimy nowe połączenie z Łodzią."
Jakie nowe ? Skoro to tylko byłby środek zastępczy za to co się zniszczy.
Jeśli rzeczywiście to słowa prezydenta to jego logika jest przerażająca.
komentarz dodano: 2009-03-20 18:18:01
komentarz dodano: 2009-03-20 18:06:39
Ciekawe jak wygladaloby to w praktyce. Nie moge sobie jakos wyobrazic takiego autobusu mknacego przez Pabianice srodkiem ulicy Zamkowej....:D
komentarz dodano: 2009-03-20 17:59:53
komentarz dodano: 2009-03-20 17:48:53