24 grudnia po raz pierwszy na tory wyjechał zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny EN 57. To już jedenasty skład, który został wyremontowany na zlecenie województwa łódzkiego.

Pociąg posiada wyposażenie, które jest standardem przy modernizacji jednostek województwa łódzkiego: nowoczesny system sterowania drzwi (odskokowo – przesuwny), klimatyzacja przedziałów, gniazdka 230V do podłączenia mobilnych urządzeń elektrycznych, przyciemniane szyby, monitory LCD, toalety z ekologicznym obiegiem zamkniętym, urządzenia ułatwiające podróżowanie niepełnosprawnym oraz kolorowe miejsca do przewijania niemowląt.  

Dla zapewnienia bezpieczeństwa pociągi wyposażono w system monitoringu z zapisem danych i podglądem przez maszynistę wnętrza i otoczenia pojazdu. Nowością są kamery śledzące trasę przejazdu i rejestrator rozmów w kabinie maszynisty oraz światłowodowy system oświetlenia awaryjnego umieszczony w podłodze pociągu.

- Modernizacja pociągów to element spójnego systemu poprawy infrastruktury kolejowej i zachęcania mieszkańców do podróżowania właśnie pociągami – mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Mam tu na myśli, oprócz modernizacji EN 57, budowę Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz remonty torów, które są niezbędne, by reszta zadziałała. 

Zmodernizowany pociąg ma nowe opływowe czoło, nowością jest zamontowany automat do sprzedaży przekąsek i zimnych napoi oraz składane wieszaki na rowery. Zmieniona została forma i ukształtowanie siedzisk i oparć foteli - na bardziej miękkie.

Modernizację wykonało konsorcjum firm Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki i  Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Koszt zmodernizowanego pociągu to 8,5 mln zł. Pociąg kursować będzie na trasach do Warszawy i Sieradza.