ad
W przyszłym roku w 14 lokalizacjach staną stacje roweru publicznego. To pabianicka część dużego projektu Rowerowe Łódzkie. O pieniądze na ten cel wspólnie walczyły: Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Pabianice, Łódź, Kutno, Łask, Łowicz, Sieradz, Zgierz, Skierniewice, Zduńska Wola i Koluszki. 
 
- Pabianice są jednym z ważnych przystanków Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – mówi Witold Stępień, marszałek województwa. - Chcemy ten niskoemisyjny, ekologiczny środek transportu połączyć z rowerami.
 
Wartość roweru publicznego dla Pabianic to 1,5 mln zł. Dofinansowane unijne wyniesie 1,2 mln zł. Na stacjach, gdzie zatrzymują się pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i miejscach dużych skupisk ludzi, pojawią się samoobsługowe wypożyczalnie rowerów. System połączy dworce, centra miast i osiedla. 
 
- Po naszej stronie leżało wytypowanie miejsc wypożyczalni i określenie liczby rowerów - mówi prezydent Grzegorz Mackiewicz. - Przy współpracy ze środowiskami rowerzystów wytypowaliśmy 14 lokalizacji. 
 
5 dużych stacji (z 10 rowerami i 15 stojakami) pojawi się przy dworcu, obok II LO i ZS 2, przy Kilińskiego (naprzeciwko SDH), przy I LO i obok poczty przy Nawrockiego.
Kolejne 9 stacji (8 rowerów, 12 stojaków) ma być zlokalizowanych przy szpitalu, obok rynku na Moniuszki, na Zielonej Górce, Starym Rynku, przy hali sportowej na Grota-Roweckiego, na Lewitynie, obok SP 17, przy Dużym Skręcie i przy kościele Miłosierdzia Bożego.
 
- Pabianice kochają rower, mimo że mają bardzo złą infrastrukturę rowerową – dodaje Mackiewicz.
 
Mackiewicz przypomniał, że czekamy na ocenę merytoryczną wniosku o dofinansowanie budowy 14 km ścieżek rowerowych. 
 
Rower publiczny ma służyć mieszkańcom do przemieszczania się po mieście.
 
- Przede wszystkim chodzi nam o osoby, które korzystając z ładnej pogody będą chciały pojechać rowerem do pracy czy szkoły – opowiada prezydent.
Stacje rowerowe staną w takich miejscach, że bez problemu będzie można przesiąść się z roweru na pociąg albo autobus.
 
Wkład własny naszego miasta w cały projekt wyniesie 215 tysięcy zł. Do tego będziemy musieli ponieść koszty utrzymania systemu wypożyczania rowerów: 15.400 zł miesięcznie.
Kontrakt miałby obowiązywać przez 6 lat. Rowery moglibyśmy wypożyczać przez 8 miesięcy - od marca do końca października.
 
Firma, która wygra przetarg na dostarczenie rowerów, będzie musiała zapewnić system do wypożyczania rowerów, aplikację mobilną, stronę internetową i infolinię.
 
Jeszcze nie wiadomo, ile czasu będziemy mogli korzystać z roweru bezpłatnie. Może to być 20 albo 30 minut. Planowany koszt wypożyczenia roweru na godzinę to 2 zł.