Będą nowe torowiska, nowe nawierzchnie ulic, nowe przystanki tramwajowe, perony na ulicach Warszawskiej i Zamkowej | foto: Kamil Misiek
Będą nowe torowiska, nowe nawierzchnie ulic, nowe przystanki tramwajowe, perony na ulicach Warszawskiej i Zamkowej

A za 3 lata ...

Setki milionów złotych pochłoną nad Dobrzynką wielkie budowy, remonty i zakupy. Miasto się zmieni

utworzono: 2018-01-07 10:37:19
ostatnia modyfikacja: 2018-01-07 13:09:59
autor:

Zastrzyk dla tramwajów

Aż 146 milionów zł ma kosztować przebudowa linii tramwaju „41” z Pabianic do granicy Łodzi. Będą za to nowe torowiska, nowe nawierzchnie ulic, nowe przystanki tramwajowe, perony na ulicach Warszawskiej i Zamkowej, skrzyżowania i parkingi dla rowerów w okolicy Dużego Skrętu oraz pętli tramwajowej przy ul. Wiejskiej. Na modernizację samej tylko ulicy Zamkowej wydamy 19 milionów zł. Przewidywany termin zakończenia prac to trzeci kwartał 2020 r.

Jamnikiem” po mieście

Ulicami Pabianic pojedzie 18 nowiutkich, klimatyzowanych autobusów miejskich.

Przy pętli na ul. Waltera-Jankego ma stanąć dworzec autobusowy. Będą też nowe przystanki, krańcówka na ul. Podmiejskiej i automaty do sprzedaży biletów. Stacja obsługi pojazdów w zajezdni MZK przy ul. Lutomierskiej zostanie zmodernizowana.

Długie autobusy (12-metrowe „jamniki”) sprzeda nam firma Solaris (po 1,9 miliona zł za sztukę). Będą to wozy z napędem hybrydowym (silnik diesla z silnikiem elektrycznym). Przewidziano w nich 80 miejsc dla pasażerów, w tym fotele na niskiej podłodze. Trasę autobusu mają pokazywać dwa monitory. Z wewnętrznego głośnika usłyszymy zapowiedzi przystanków, a na zewnątrz - informacje o numerze linii i kierunku jazdy. Pasażerowie będą mogli korzystać z bezpłatnego internetu i gniazd USB. „Solarisy” zastąpią 22-letnie MAN-y. 10 z nich przyjedzie pod koniec 2018 r. Wydatki komunikacyjne pochłoną 70 milionów zł (większość z kasy unijnej).

Wygodniej na dworcu PKP

Wreszcie! Na perony podróżni dostaną się bezpiecznym tunelem. Niepełnosprawni i pasażerowie z ciężkimi bagażami wjadą windami. Eleganckie perony będą miały długość 300 m. Przed budynkiem dworca staną wiaty z fotelikami, ławki, gabloty, tablice informacyjne i stojaki na rowery. Wszystko to zrobią kolejarze podczas generalnego remontu trasy Łódź Kaliska - Zduńska Wola.

Rower na wyciągnięcie ręki

Oprócz 14 km nowych dróg rowerowych będziemy mieć „rower publiczny” – wypożyczany z 14 stacji usytuowanych od Piasków aż po Bugaj. Ma to kosztować prawie półtora miliona zł (85 proc. kosztów pokryje Unia Europejska).

Tkalnia” z kinem

Na gruzach starej fabryki przy ul. Grobelnej powstaje centrum handlowo–rozrywkowe „Tkalnia”. To 14 tysięcy metrów kw., na których wyrośnie 40 sklepów i 230 miejsc parkingowych. Sklepy mają tu prowadzić firmy: Media Expert, Martes Sport, Hebe, CCC, Smyk, Empik, Pepco. Będzie też kino Helios z 4 salami. Otwarcie centrum zaplanowano za rok.

Helikopterem do szpitala

Lądowisko dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (za 1,3 miliona zł), zakup nowoczesnego sprzętu medycznego i modernizacja Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (za prawie 6 milionów zł) – to dobre wieści z pabianickiego szpitala.

Miliony w… wodę

Tam, gdzie stoi poczciwa restauracja „Turkus”, wyrośnie park wodny. „Turkus” zostanie zburzony. W Lewitynie pojawią się dwa tarasy wypoczynkowe, nowe ścieżki dla pieszych oraz tor do jazdy rowerem (w kółko bez pedałowania). Ma to kosztować 2,5 miliona zł.

Cieplej w szkołach

11 budynków - szkół, przedszkoli i żłobków, będzie ocieplonych. Koszt? 33 miliony zł. Trwa już gruntowany remont Miejskiego Ośrodka Kultury, co pochłonie 2 miliony zł.

Fabryka Kultury

Sala koncertowa z widownią na 400 miejsc powstaje w budynku dawnej elektrowni Pamoteksu. Architekci zaplanowali dwie kondygnacje. Na niższej ulokują zaplecze techniczne, a nad nim – scenę i widownię. Sala koncertowa ma być wielofunkcyjna, aby dało się w niej wyprawiać bale, pokazy i wesela. Architekci chcą zostawić budynek odrapany z tynku, uzupełniając go szkłem, metalem i drewnem.

Pralki za miedzą

Niemiecki producent pralek, lodówek, piekarników, zmywarek i odkurzaczy upatrzył sobie pole pod Pabianicami - w Ksawerowie. Za ponad 200 milionów zł będzie budował największą w Europie fabrykę sprzętu gospodarstwa domowego. Postawi ją firma „Miele” mająca już 8 fabryk w Niemczech, Austrii, Czechach, Chinach i Rumunii. Ogromna montownia w Ksawerowie przyjmie do pracy 1.500 osób.




Komentarze do artykułu: A za 3 lata ...

Nasi internauci napisali 10 komentarzy

Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz się zalogować.

Kliknij tutaj

oburzony
komentarz dodano: 2018-01-07 20:12:08
z IP: 83.29.87.*
Po co nam upierdliwy i kosztowny tramwaj? Za 146 milionów, mięlibyśmy 73 ciche, hybrydowe autobusy. Za to na ulicy Zamkowej, mogłyby powstać dwa pasy ruchu w każdym kierunku plus BUSPAS.
ania100
komentarz dodano: 2018-01-07 20:08:16
z IP: 83.29.216.*
dworce remontuje sie po to aby ludzie chcieli pociagiem do pracy łatwo i szybko dojechac a w łodzi tunel srednicowy otworzy całe śródmiescie na dojazd koleja
przeciez dla paru emerytów nikt tego nie robi
w w-wie całe miasta okoliczne tak docieraja do pracy w stolicy
inwestycje zawsze budza miasta do zycia , stagnacja konczy sie wyprowadzka ludzi na stałe
poczytajcie jak taki Londyn walczy o mieszkańców aby zostali w niektórych dzielnicach
gk2017
komentarz dodano: 2018-01-07 18:37:26
z IP: 37.47.5.*
Do marek77 - najłatwiej obrazić, a masz do powiedzenia coś do rzeczy? chętnie poznam innym punkt widzenia
yowo58
komentarz dodano: 2018-01-07 14:52:26
z IP: 84.10.64.*
te tunele to faktycznie jakaś bzdura, wystarczyłyby równe podjazdy z chodnika do peronu i między nimi... no chyba że perony nagle wyrosną na 2m wysokości
citizen60
komentarz dodano: 2018-01-07 14:25:03
z IP: 83.29.102.*
Miasto zadłużone na 100 mln. Przez 20 lat będziemy to spłacać. Za 20 lat to wszystko będzie ruiną. Zwykły populizm i kiełbasa wyborcza !!!
marek77
komentarz dodano: 2018-01-07 14:12:59
z IP: 46.112.65.*
Do gk2017- Ciebie to chyba ciężko zadowolić, co? Przestań się mazać!
SZANGALA123
komentarz dodano: 2018-01-07 12:44:00
z IP: 77.112.95.*
Na jakich gruzach .to byly normalne budynki przemyslowe, teraz sa gruzy.
gk2017
komentarz dodano: 2018-01-07 12:41:36
z IP: 37.47.5.*
2/: Czemu ma służyć tunel dla tak małego dworca kolejowego, jaki jest w Pabianicach?
Coś jest nie tak z obecnie funkcjonującym rozwiązaniem?
Potrzebne nam są schody w górę i w dół/winda, gdy potrzebujemy wsiąść do pociągu z walizką/rowerem/wózkiem dziecięcym/wózkiem inwalidzkim czy też o kulach?
Ile osób zginęło na pabianickim peronie z powodu nie zachowania ostrożności, że uznano, że potrzebny jest tunel dla zwiększenia bezpieczeństwa?
gk2017
komentarz dodano: 2018-01-07 12:31:37
z IP: 37.47.5.*
1/: "146 milionów zł za przebudowę linii tramwaju „41”"- czy ma sens przeznaczanie tylu pieniędzy na posiadanie jednej linii tramwaju w co najwyżej średnio ruchliwym mieście? Transport na tym odcinku taniej, a równie szybko i wygodnie zapewniłby autobus.
Tramwaj wpisał się w krajobraz miasta, ale utrzymywanie go za taką cenę to szaleństwo.
Niegospodarność, brak rozsądku i wyobraźni.
Fruwam
komentarz dodano: 2018-01-07 11:26:44
z IP: 83.26.245.*
Wygląda to wszystko obiecująco, ciekawe jak będzie w praktyce.


ad



Nasze najnowsze video

Zawody crosstreningowe




ad



facebook