Peter Majok wyjechał z Pabianic do Niemiec około 26 lat temu. Od kilku lat ofiarowuje do naszego muzeum eksponaty przywiezione z Afryki. Tym razem kolekcja afrykańskich obiektów etnograficznych powiększyła się o bardzo interesujący eksponat – fetysz plemienia Songye (Kongo).

- Obiekt ten to męska figurka o charakterze magicznym, wykonana z drewna, ozdobiona naszyjnikiem ze szklanych paciorków i metalowych krążków wraz z takimi dodatkami, jak włókno, drut, gwoździe, skóra gada - wyjaśnia Beata Borycka z muzeum. - Fetysz wyposażony jest ponadto w specjalne środki zwane bashimba, które zapewniają mu szczególną siłę. Substancja magiczna w fetyszach plemienia Songye znajduje się w sterczącym rogu, umieszczonym we wgłębieniu wydłubanym na szczycie głowy.

Figurka posiada wszystkie charakterystyczne cechy rzeźb plemienia Songye. Głowa jest dość starannie wykończona. Twarz jest wydłużona, usta półotwarte, tak by możliwie najlepiej widoczne były zęby, oczy są podłużne. Nogi figurki są lekko ugięte w kolanach, stopy płaskie i szerokie. Zgięte w łokciach ramiona tworzą kąt prosty z prosto zarysowanym barkiem i spoczywają na wysuniętym do przodu brzuchu, po obydwu stronach pępka.

 
  Fetysz, który obecnie trafił do zbiorów muzealnych, zgodnie z plemiennymi wierzeniami swoją moc zawdzięcza uwięzionemu w figurce duchowi zmarłych – Nkishi. Nkishi skonkretyzowany w ten sposób w pewnym przedmiocie może pomagać swojemu posiadaczowi z całą mocą, która jest mu właściwa. 
   Figurka o wys. 37 cm datowana jest na pierwszą połowę XX wieku.
 
- Ten cenny eksponat trafił do zbiorów muzealnych za sprawą Petera Majoka, który obiekt przekazał Muzeum Miasta Pabianic w darze i który już wielokrotnie wzbogacał licznymi darami etnograficzne zbiory muzealne - dodaje Borycka.
 
  Przedmioty podarowane muzeum przez Petera Majoka to obiekty z dziedziny afrykańskiej sztuki o charakterze kultowo – religijnym, wyrażające określoną magiczną treść. Sztukę Afryki normują trzy elementy: wiara w bogów i duchy, kult przodków oraz magiczne kierowanie energią poprzez czary i fetysze. Obiekty, które Peter Majok podarował pabianickiemu muzeum, pełniły w swoim środowisku właśnie takie funkcje. Związane są z religią i magią, odnoszą się do plemiennych wierzeń i rytuałów animistycznych. Są to wysokiej klasy zabytki w dobrym stanie zachowania. Idealnie uzupełniają istniejącą w pabianickim muzeum kolekcję afrykańską, którą zainicjował Witold Eichler, a wieloma darami powiększył Peter Majok.