W roku 2012 nastąpiła zmiana organizacji ruchu dawnej drogi krajowej Nr14, polegająca na wprowadzeniu lewoskrętu z ulicy Łaskiej w ulicę Ostatnią. Wprowadzenie tych zmian miało na celu umożliwienie wybudowania marketu Biedronka przy skrzyżowaniu ulic Łaska-Węglowa. Wprowadzone zmiany w znacznym stopniu utrudniają ruch na dawnej drodze krajowej prowadzącej do Łasku, która jest drogą mocno obciążoną ruchem wielu pojazdów, w tym ciężarowych. Po wprowadzeniu tych zmian wzrosło niebezpieczeństwo i znacząco zwiększyła się ilość poważnych wypadków na tym skrzyżowaniu. W podobnym miejscu w Pabianicach, w odległości zaledwie 150 m od opisywanego miejsca na wysokości skrzyżowania Łaska-Tkacka, zostały wprowadzone również lewoskręty, ale przy dołożeniu oddzielnych pasów ruchu. Wątpliwości budzi fakt, dlaczego takiego rozwiązania nie wprowadzono na skrzyżowaniu Łaska – Węglowa - Ostatnia.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Pabianicach prowadziła stosowną kontrolę w ww. zakresie, jednak z uwagi nie tylko na zakres kompetencji komisji rady gminy, ale również kończącą się obecną kadencją samorządu, kontrola nie może być przeprowadzona w wystarczającym zakresie. W związku z tym faktem, zasadnym jest wyjaśnienie przez tutejszą prokuraturę, czy przy wydawaniu decyzji o zmianie organizacji ruchu na ww. ulicach przez GDDKiA w Łodzi lub innych zarządców drogi nie doszło do naruszenia obowiązującego prawa”.
Na czym polega myk? Ulica Łaska jako dk 14 podlegała przez całe lata GDDKiA. Oni na wysepki nie chcieli się zgodzić. Ale gdy zaczęliśmy jeździć nowym odcinkiem dk14 (tak zwaną obwodnicą Pabianic), Łaska zaczęła podlegać miastu oraz Zarządowi Dróg i Zieleni Miejskiej (dyr. Wołosz). Wtedy na obrady Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wpłynął wniosek o... budowę wysepek. I o dziwo, komisja ze Starostwa Powiatowego nagle się zgodziła na zmianę organizacji ruchu. Nie kazała budować nowego prawoskrętu od centrum do marketu, jak przy Lidlu, nie kazała stawiać sygnalizacji świetlnej. Pozwoliła na budowę wysepki. Czy zgodnie z prawem? Wyjaśnić będzie musiała prokuratura.
Komentarze do artykułu: Kto pozwolił na budowę wysepki?
Nasi internauci napisali 19 komentarzy
komentarz dodano: 2014-11-15 09:10:09
Na Szerokich ulicach powinno być jak najwięcej wysepek, bo to zwiększa bezpieczeństwo pieszych. Umożliwiają przejście przez jezdnię w dwóch etapach i jednocześnie wymuszają zmniejszenie prędkości pojazdów. Zdzisiek jak zwykle płacze, że ciemnogród ale chyba nie wie, że na zachodzie rozwiązania o których pisze WinsontSmith są na porządku dziennym i tak się projektuje i buduje nowoczesne miasta.
komentarz dodano: 2014-11-14 17:11:36
Naprawdę wolę, aby nasze miasto było ucywilizowane jak to miasta na zachodzie. Od żadnej ze stron nie prowadzą do nas drogi większe niż jednojezdniowe i po jednym pasie ruchu. Po drugie - Łaska w tym kształcie znajduje się w obrębie miasta :) Miasto powinno być dla ludzi, nie dla aut :)
Poduszki wiedeńskie -dość specficzne "policjanty". Są na tyle szerokie, że osobówki muszą zwolnić. Na tyle wąskie, że autobus bierze je między kołami. Chodzi o spowolnienie ruchu osobówek, aby za szybko nie przelatywały przez miasto. Prawa fizyki nie zmieniły się. Pieszy nie ma szans w starciu z autem.
komentarz dodano: 2014-11-14 16:39:56
Wjazd do miasta nie miasteczka a miasta droga się rozszerza ładnie fajnie po dwa pasy a tu raptem ... no cóż widać że chrabąszcz ma dużo do powiedzenia no podobno nawet dla nich rozbierają zabytki, domy bo chrabąszcz pod ochroną i cała zgraja eko terrorystów za nim w tle.
Pomijam fakt jak kiedyś zrobiono na zamkowej z wysepką ale to jakoś jeszcze ujdzie.
Zaś co do tramwaju popieram.
Zaś nie wiem nie spotkałem się z określeniem " poduszki wiedeńskiej" rozjaśnij mi je.
komentarz dodano: 2014-11-14 15:48:21
- jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę
- wydzielone lewoskręty
- DDR (drogi dla rowerów) po obu stronach z nawierzchnią asfaltową
- po obu stronach szpaler drzew
- podwójne i wyciszone torowisko
- przed przejściami dla pieszych przy Lidlu i Biedronce poduszki wiedeńskie
- latarnie stylizowane na epokę z XIX w., na których latem mogły wisieć kwiaty
- chodniki ułożone z płyt 35x35. Żadnej kostki bauma. Kiczu nie strawię.
Tak to ja widzę.
Podobnie zwęziłbym Warszawską od Starego Rynku po Nawrockiego.
komentarz dodano: 2014-11-14 15:44:13
Szkoda że jak lidl się budował umieli zrobić to bez zabrania pasów ruchu.
komentarz dodano: 2014-11-14 15:32:20
komentarz dodano: 2014-11-14 15:09:57
Nie należy zapominać, że ulica biegnie przy osiedlu i jest wskazane, aby uspokoić ruch. Myślę, że mieszkańcy zgodzą się. To, co proponuje profKlos, jest jedną z możliwości ucywilizowania tego miejsca. Pamiętaj o tym, że człowiek przechodzący przez tak szeroką jezdnię jest jak wystawiona zwierzyna na otwartym polu. Jak na ul. Warszawskiej przy przedszkolu. Szeroka droga negatywnie wpływa na kierowców i Ci dają w rurę, a przecież w mieście obowiązuje 50 km/h.
I proponowane przeze mnie lewoskręty ułatwią poruszanie się pojazdom na wprost.
komentarz dodano: 2014-11-14 14:49:41
Łaska jak Łaska, jest natężenie ruchu wielkie, lecz i tak, moim zdaniem, dużo gorzej jest na trasie Pabianice-Rzgów. Tam przejść przez jezdnię w dni powszednie nie da się prawie w ogóle, auta jadą sznurkiem non stop z dwóch stron.
komentarz dodano: 2014-11-14 14:16:23
@WinstonSmith
Nie mogę się zgodzić z Toba. Łaska jak nie patrzyć, do część trasy do Sieradza. Co prawda obwodnica sporo ją odciążyła, ale ruch chociażby lokalny jest nadal duży, sporo osób jadących do centrum, do pracy tędy jeździ.
komentarz dodano: 2014-11-14 14:00:49
A co do radnego. Gdzie Pan był wcześniej?
komentarz dodano: 2014-11-14 10:57:14
Ale pewnie łatwiej będzie przywalić ograniczenie prędkości do 30 kmh i jeszcze kilka wysepek :P
komentarz dodano: 2014-11-14 09:30:59
wysepka umożliwia pieszym pokonanie ulicy Łaskiej w 2 ratach, co było niemożliwe ze względu na nasilenie ruchu, idąc po zwykłym przejściu dla pieszych. Jednak nie wszyscy piesi wiedzą o co chodzi i dawnym sposobem przebiegają za jednym razem przez ulicę, bez zatrzymania i tym samym wprowadzają kierujących w błąd. Moim zdaniem na odcinku jezdni prowadzących do wysepki - (jadąc od ulicy Wspólnej)- brak dobrej informacji dla kierowców o wysepce którą ograniczony jest pas ruchu. Szczególnie ważne jest to dla kierowców ciężarówek, które nie mają możliwości tak jak samochody osobowe do szybkiego wpasowania się na prawidłowy pas prowadzący w kierunku ulicy np Wiejskiej.
komentarz dodano: 2014-11-14 07:19:35
komentarz dodano: 2014-11-14 07:06:43
komentarz dodano: 2014-11-13 22:51:43
komentarz dodano: 2014-11-13 22:49:36
komentarz dodano: 2014-11-13 22:36:53
komentarz dodano: 2014-11-13 22:31:11
komentarz dodano: 2014-11-13 22:12:12