Powrót do przeszłości

Z okazji 25-lecia MZK jeździliśmy kultowym "ogórkiem". W darmowej linii konduktor wydawał pamiątkowe bilety

utworzono: 2017-09-10 10:19:48
ostatnia modyfikacja: 2017-09-11 12:31:34
autor:

W niedzielę, 10 września mogliśmy poczuć się, jak pasażerowie sprzed ćwierć wieku. Tego dnia, z okazji 25. rocznicy powstania MZK, na ulice Pabianic wyjechał czerwono-kremowy zabytkowy Jelcz 272 Mex. Kultowym "ogórkiem" mogliśmy podróżować za darmo. W autobusie, tak ja dawniej, był konduktor. Pasażerowie dostawali od niego pamiątkowe bilety. Okolicznościowy bilet można też dostać w Punktach Sprzedaży Biletów MZK – przy Narutowicza 9 oraz na pętlach Dworzec PKP i Waltera-Jankego.

 

 

Tak pojechał „ogórek”:

 krańcówka Waltera-Jankego, Nawrockiego, 20 Stycznia, 3 Maja (z powrotem Szewską, Skargi), Warszawską, Zamkową, Kilińskiego, Orlą, Wileńską, Śniadeckiego, Jana Pawła II, Wiejską i Łaską do Dworca PKP.

- Jeśli 10 września nadal będą utrudnienia z przejazdem komunikacji miejskiej ulicą Jana Pawła II związane z modernizacja sieci ciepłowniczej, to wówczas autobus w rejonie szpitala pojedzie trasą objazdową, analogiczną do „jedynki” (Wileńską i Wiejską podjedzie pod szpital) – zapowiadała Danuta Muszczak, kierownik działu eksploatacji MZK.

Z krańcówki Waltera-Jankego linia„25” wyruszy o godz. 11.35, 13.00, 14.15, 15.35, 16.55 i 18.15.

Z Dworca PKP natomiast o godz. 10.55, 12.05, 13.45, 14.45, 16.05 i 17.25.

"Ogórki" woziły mieszkańców Pabianic od 19 lipca 1972 roku, gdy uruchomiono pierwszą, miejską linię autobusową nr „1”. Zostały oznaczone czterocyfrowymi numerami taborowymi zaczynającymi się od cyfry 5 (oznaczającej numer zajezdni MPK przy ul. Lutomierskiej w Pabianicach). W kolejnych latach wyruszały nie tylko na „jedynkę”, ale także na linie „2” i „2bis”. Były nieodłącznym elementem krajobrazu miasta aż do 1983 roku, gdy zostały zastąpione partią 36 nowych Ikarusów 260.

Egzemplarz, który 10 września wyruszył na trasę linii „25”, pochodzi z 1977 roku i jest jednym z ostatnich wyprodukowanych pojazdów tej serii. Nigdy nie jeździł w komunikacji miejskiej, dzięki czemu zachował się w dobrym stanie. Do 1989 r. służył Milicji Obywatelskiej, a od 1999 r. jest własnością Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie. W roku 2003 odzyskał pełną sprawność mechaniczną, a w 2008 także oryginalny schemat malowania i mnóstwo detali. „Ogórek” wywołuje falę zainteresowania gdziekolwiek się pojawi. Wystąpił w produkcjach filmowych i telewizyjnych.

Miejski Zakład Komunikacyjny został utworzony w 1992 roku i przejął wówczas obsługę pabianickiej komunikacji miejskiej od łódzkiego MPK. Kursy „ogórka” zainaugurowały w Pabianicach tegoroczny Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. 




Komentarze do artykułu: Powrót do przeszłości

Nasi internauci napisali 1 komentarzy

Jeśli chcesz dodać komentarz, musisz się zalogować.

Kliknij tutaj

bartekpawel
komentarz dodano: 2017-09-10 10:53:36
z IP: 31.183.161.*
Drobna uwaga. Numery taborowe zaczynające się od "5" autobusy otrzymały najwcześniej po utworzeniu zajezdni w Pabianicach, czyli w 1982 roku. Byłą to 5. zajezdnia autobusowa MPK w Łodzi i stąd ten numer.
ad




Nasze najnowsze video

Runmageddon Pabianice




ad



facebook