Konkurs „Tesco dla szkół” w tym roku odbywa się pod hasłem „Przyszłość na talerzu” i składa się z dwóch etapów. W pierwszym, który już się zakończył, przewodnikiem był nastoletni Julek.

- To on prosił nas o pomoc w przekonaniu ludzi „z przyszłości”, że warto produkować jedzenie, zamiast odżywiać się specjalnymi kapsułkami zastępującymi tradycyjne potrawy – mówi Agnieszka Herszel-Pościk, nauczycielka z SP 3, pod której okiem dzieciaki z Ia nakręciły zwycięski film.

Jakie zadania wykonali uczniowie?
- Od uprawy do potrawy” - dzieci dowiedziały się, skąd pochodzą produkty spożywcze, jak się je produkuje oraz jakie potrawy można z nich przygotować. Musiały ułożyć drogę powstawania danego produktu, np. ryżu, herbaty, mleka, warzyw, oliwy, a następnie wykonać plakat przedstawiający potrawę z danym składnikiem.
- Etykiety” - dzieci poznały skład gotowych artykułów spożywczych na podstawie etykiet, które wcześniej zbierały. Uczyły się, po co organizmowi węglowodany, białko czy tłuszcz i dlaczego należy zwracać uwagę na ich zawartość w produktach. Odszukiwały na etykietach niebezpieczne dla zdrowia substancje i dowiedziały się o związkach oznaczonych na opakowaniach literą E.
„Reklama” - tutaj dzieci miały do wyboru: wykonanie plakatu, filmu lub audycji radiowej. Klasa z „trójki” zdecydowała się właśnie na film.

- Podczas zajęć wypracowaliśmy scenariusz technikami twórczego myślenia, a wolny dzień w szkole spędziliśmy na realizacji zadania – dodaje nauczycielka. - Nasz film nosi tytuł „Testuj zdrowe”. W nakręcaniu reklamy, jak i podczas wcześniejszych zadań udział wzięła cała klasa. Dzięki zaangażowaniu dzieci i rodziców udało nam się tego dokonać w zaledwie kilka godzin. To właśnie to zadanie zostało poddane głosowaniu internautów i ocenie jury.
Obecnie klasa z SP 3 realizuje zadania z drugiego etapu konkursu. Tym razem przenieśli się do „laboratorium jedzenia”. Mają już zrealizowane dwa zadania zespołowe, podczas których projektowali w programie graficznym, testowali pudełka na śniadanie oraz walczyli z „chlebowym potworem” (poprzez doświadczenia dzieci dowiedziały się, dlaczego drożdże rosną, czy proces ich wzrastania można kontrolować i jaki gaz wydziela się podczas produkcji chleba).

Przed nimi jeszcze trzy zadania zespołowe, wśród których jest m.in. festiwal kanapkowy. W tym etapie dzieci mogą w domach, w ramach pracy domowej, realizować zadania indywidualne, takie jak: segregacja śmieci, właściwe przechowywanie jedzenia, komponowanie zdrowego posiłku czy produkcja dżemu. Punkty zdobyte podczas realizacji zadań zespołowych i indywidualnych zostaną w kwietniu zamienione na kolejną nagrodę, którą uczniowie mogą wybrać z listy nagród.
- Warte zaznaczenia jest to, że klasa składa się wyłącznie z dzieci 6-letnich, które świetnie radzą sobie z zadaniami wyznaczonymi przez organizatorów konkursu – mówi pani Agnieszka. – Serdecznie dziękujemy rodzicom, panu Krzysztofowi Kopce, pani kierownik i pani kasjerce z Tesco za pomoc w realizacji filmu.
Tu można zobaczyć zdjęcia z realizacji niektórych zadań, zdjęcie dzieciaków oraz link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=4UGF5yQWD_s