Rozpoczynając „przygodę” z opcją posiadania własnej strony internetowej i perspektywami na jej właściwą widoczność w wynikach wyszukiwania, należy pomyśleć zawczasu o działaniach podstawowych, mających jednak kardynalne znaczenie dla dalszych działań obejmujących proces pozycjonowania. Struktura kodu i treści serwisu powinna być dostosowana do wymogów giganta w branży wyszukiwania, jakim jest Google.

1. Jak się do tego zabrać?

Praca nad optymalizacją przebiega na kilku polach. Z grubsza można wydzielić dwa obszary, w których prowadzimy prace. Jeden dotyczy treści strony, czyli tekstów; ich zawartości, języka i stylu; kolejnym jest struktura kodu serwisu.

2. Optymalizacja kodu rozpatrywana jest na trzech płaszczyznach

  • poziom walidacji − warto stosować dobre praktyki organizacji W3C, gdyż sprawna walidacja ogranicza występowanie wielu błędów w kodzie.
  • poziom szybkości ładowania − za szybkość, z jaką zostaną załadowane pliki, odpowiada wielkość dokumentów zawierających kod i pliki z grafiką.
  • poziom dotyczący obsługi przez wyszukiwarki − sekcja head zawierająca metatagi mówi przeglądarce, jak ma wyświetlać podstawowe informacje o stronie w wynikach wyszukiwania.

3. Jakość treści

Priorytetem jest, by treści w serwisie były wartościowe dla użytkowników. Nie pomoże pozycjonowanie, jeśli zawartość strony nie zadowoli odwiedzających. Drugim częstym defektem jest powtarzanie tekstów zamieszczonych na innych serwisach. Tekst musi być jedyny w swoim rodzaju. Najlepiej napisany przez profesjonalistę. Wtedy jest gwarancja, że teksty będą zawierały właściwą ilość i rozmieszczenie słów kluczowych.

4. Obrazki i zdjęcia

Główną bolączką, z którą boryka się optymalizacja stron internetowych, jest zbyt ciężka grafika. Jeśli dojdzie do tego brak elementu „alt” w opisie, może to doprowadzić do obniżenia oceny wystawionej przez roboty indeksujące.

5. Linki wewnątrz serwisu

Seo narzuca reguły, jakimi rządzą się odnośniki będące systemem wewnętrznego transportu. Pozycjonowanie i optymalizacja opiera się głównie na strukturze linków, choć te wewnętrzne służą do innych celów.

6. Jakie pułapki czekają na pozycjonera

Łatwo w natłoku zajęć pominąć coś ważnego. Optymalizacja i pozycjonowanie wymusza na programiście pełne skupienie. Łatwo jest źle dobrać słowa kluczowe lub odciąć roboty od zasobów witryny, co byłoby klęską dla całego procesu.