ad

Firmy logistyczne i spedycyjne zgłaszają zapotrzebowanie na kierowców międzynarodowych. W tym zawodzie podaż jest mniejsza od popytu, co oznacza, że ciągle brakuje pracowników, dzięki czemu można liczyć na lepsze zarobki. Chociaż jest to rodzaj pracy wiążący się z pewnymi niedogodnościami, rekompensatę stanowią kwestie finansowe. Kto może zostać kierowcą międzynarodowym? Czego można spodziewać się ze strony pracodawców?

Obowiązujące zasady uzyskania uprawnień

Każdy kierowca międzynarodowy musi posiadać prawo jazdy kategorii C+E, ponieważ samo C może okazać się niewystarczające, a żeby je zdobyć, najpierw trzeba stać się posiadaczem prawa jazdy kategorii B. Trzeba mieć też ukończone 18 lat. Niestety, samo zdanie egzaminu na prawo jazdy kategorii C+E nie pozwala od razu na rozpoczęcie poszukiwania pracy. Niezbędne jest jeszcze uzyskanie świadectwa kwalifikacji zawodowej, a w tym celu należy ukończyć kurs kwalifikacji wstępnej lub wstępnej przyspieszonej. Kwalifikacja wstępna dotyczy kierowców, którzy mają skończone 18 lat, a wstępna przyspieszona tych, którzy ukończyli już 21 lat. Kurs przyspieszony jest krótszy i mniej kosztowny. Uprawnienia uzyskuje się po zdaniu egzaminu państwowego. Następnie przechodzi się badania i dopiero po uzyskaniu orzeczenia lekarskiego i psychologicznego można rozpocząć poszukiwanie pracy.

Najczęstsze wymagania pracodawców

W większości ogłoszeń o zapotrzebowaniu firmy na kierowcę międzynarodowego pojawia się informacja, że poszukiwany jest kierowca CE, a nie tylko posiadający prawo jazdy kategorii C, ponieważ większość firm dysponuje potężnymi ciągnikami z przyczepami, które umożliwiają transport dużej ilości towarów. Aby zostać kierowcą jeżdżącym po trasach zagranicznych, zwykle trzeba mieć już jakieś doświadczenie. W tej kwestii wymagania często nie są wygórowane – wystarczy 1-2 lata pracy w transporcie międzynarodowym lub co najmniej kilka lat w transporcie krajowym. Z tego względu świeżo upieczeni kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość, zanim wyjadą w dalsze trasy. Ważną kwestię stanowi również komunikatywna znajomość języka obcego. Najczęściej chodzi o język angielski lub niemiecki. Oczekiwana może być też znajomość innych języków, jeżeli dana firma obsługuje obszary takie jak Czechy lub Rosja. Ponadto wymagane jest zaangażowanie. Rzadko zdarza się, aby pracodawca miał więcej oczekiwań wobec kierowcy.

Zatrudnienie – czego można oczekiwać?

Czytając ogłoszenie zatytułowane kierowca międzynarodowy praca, warto zwrócić uwagę, czy pracodawca przedstawia warunki współpracy. Można zostać zatrudnionym zarówno w dużym centrum spedycyjnym, jak i w małej firmie rodzinnej. W obu miejscach współpraca może być naprawdę udana. Przede wszystkim z kierowcą powinna być podpisana umowa o pracę. Podstawa wynagrodzenia powinna być jasno określona. Pracownik zgodnie z przepisami otrzymuje diety, ale w niektórych firmach można liczyć również na premie. Zaglądając do oferty pracy na stanowisku Kierowca międzynarodowy C+E w Dasko, można się przekonać, że praca na stanowisku kierowcy międzynarodowego w odpowiedzialnej firmie niesie ze sobą różnego rodzaju profity.