Porównanie do tych gier nie było przypadkowe. Disciples również jest strategiczną grą turową z elementami RPG, rozgrywaną w świecie fantasy. To kontynuacja Disciples II: Mroczne proroctwo wydanej w 2002 roku. Od tego czasu zmieniło się studio robiące grę (już nie Strategy First tylko .dat), grafika na z 2D na 3D oraz pole bitwy. Zatrzymując się przy grafice, ta prezentuje się znakomicie, mrocznie, klimatycznie, z cyklem dnia i nocy. Bardzo dobrze pozwala wczuć się w grę. Przy czym nie ma wygórowanych wymagań sprzętowych. Interfejs jest wygodny, schematyczny, nienapakowany niepotrzebnymi przyciskami. Jednak największe zmiany dotyczą pola bitwy. W poprzednich częściach armia składała się najwięcej z sześciu jednostek ustawionych w dwóch rzędach. Jednostki walczące wręcz mogły atakować tylko pierwszą linię, za którą stały jednostki dystansowe. Teraz pole przypomina to z King’s Bounty- jest podzielone na heksy, po których poruszają się jednostki, posiada specjalne miejsca dla nich, które zwiększają ich siłę ataku wręcz, ataku magicznego, lub ataku strzeleckiego. Skoro już mowa o oddziałach te dzielą się na: wojowników, łowców, magów oraz jednostki wsparcia (czyli np. akolita). Jednostką można wybierać różne ścieżki rozwoju (paladyn albo inkwizytor), które potem rozwijamy. Każda jednostka w armii jest potraktowana jako oddzielna postać, nie zbiera się tak jak w Herosach np. - 100 hydr + następne 5 co tydzień, tylko np. - mag przechodzi poziomy i ulepsza się po wybudowaniu odpowiedniego budynku. Stolicy nadal broni potężna jednostka, którą ciężko sprzątnąć. Sam rozwój głównego bohatera jest zrobiony ciekawie, ale na początku drzewko umiejętności, które mamy zafundowane, wydaje się labiryntem. Jednak się w nim nie zgubimy ;). Każda zmiana rzeczy w ekwipunku odpowiednio zmienia ubiór bohatera w grze. Jak może pamiętamy w poprzednich częściach gry, aby przejąć teren kopalni z dala od granicy państwa, trzeba było wykupić różdżkarza, natomiast teraz różdżkę może postawić każdy bohater, ale tylko w wyznaczonych miejscach. Ponadto same różdżki przechodzą poziomy i mogą się bronić. Surowce to: kasa, kamienie i poszczególne żywioły, dzięki którym kupuje się czary. Są dostępne trzy rasy: Imperium, Legiony Potępionych oraz Elfie Przymierze. Mogło by być więcej, ale zapewnie reszta dojdzie w dodatkach. Na grę czekaliśmy dość długo, wyszła u nas 25 czerwca, a światowa premiera to 11 grudnia 2009. Ale nie przejmujmy się. Po pierwsze było warto, a po drugie Amerykanie czekali do 13 lipca.
Fabuły zdradzał nie będę, ponieważ zapraszam wszystkich, tych mających i nie mających do czynienia z Disciplesem II lub I, aby wzięli się za ten tytuł. Naprawdę warto!

Aleksander Glapa

.dat (producent)
Kalypso Media (wydawca)
CD Projekt (dystrybutor PL)
strategiczne (turowa)
Dół formularza
11 grudnia 2009 (światowa data premiery)
25 czerwca 2010 ( data wydania w Polsce )
13 lipca 2010 (data premiery w USA)
PC
tryb gry: single / multiplayer    
tryb multiplayer: LAN / Internet    
wymagania wiekowe: 12+  cena w dniu premiery: 119,90 zł
wymagania sprzętowe: Core 2 Duo 2.6 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7600 lub lepsza), 4 GB HDD, Windows XP/Vista/7