Uznany reżyser i scenarzysta zasłynął nostalgicznymi obrazami polskiej prowincji. Jest również autorem kilkudziesięciu krótkich form filmowych - pięć z nich, zostanie pokazanych w piątek (30 stycznia), o godzinie 18.00 w łódzkim kinie Polonia (ul. Piotrkowska 67). Wstęp wolny.

Pierwszy z piątkowych filmów - „Konstrukcja” z 1980 roku podejmuje tematykę antyfaszystowską, obecną w wielu produkcjach Barańskiego. Z kolei „Edukacja sentymentalna” z 1986 to historia życia i śmierci pewnego bezrobotnego w przedwojennej Polsce, pokazana przez pryzmat urzędowych dokumentów: od wzorów podań, pism urzędowych w sprawach karnych, odwołań przez zaświadczenie o ubóstwie po raport przodownika policji o samobójstwie. Także „Pobyt czasowy” z 2004 roku opowiada o wydarzeniach z życia osobistego, które znajdują odbicie w urzędowej dokumentacji: narodzinach, przeprowadzkach, ślubach i zgonach - przez całe życie człowieka powstają dokumenty składające się na akta „pobytu czasowego”.

Barański zasłynął jako autor impresji, w których w oryginalny sposób wykorzystuje ikonografikę, zdjęcia i rysunki, animację i zdjęcia kombinowane. Przykładem wykorzystania tego typu środków będzie „Miasto”  (1983) - poetycka impresja filmowa na temat miasta, jego struktury i mieszkańców. Ostatnia z piątkowych propozycji to „Fotografia jest sztuką trudną”. Film z 1998 roku zrealizowany został w oparciu o żartobliwe felietony Stanisława Czycza drukowane w „Przekroju” pod pseudonimem Fotoamator Michał C. Pisarz, udając nauczyciela, prowadzącego poradnik hobbystyczny, komentował słabe, źle skadrowane zdjęcia, których tematem były na ogół małe miasteczka i jego mieszkańcy. Andrzej Barański, realizując film, wyruszył z ekipą telewizyjną po kraju, a jedynym jego przewodnikiem były zdjęcia Czycza. W efekcie powstał film oparty na improwizacji, a jednocześnie opowiadający o samym procesie tworzenia.