O adaptacji przedszkolaków rozmawiamy z psycholog Luizą Łosiewicz (na zdjęciu), współpracującą z Pabianickim Centrum Psychiatrycznym.

Ile czasu trwa przystosowanie się dziecka do nowego środowiska?

- To sprawa indywidualna. Są dzieci, które od początku chętnie chodzą do przedszkola. Jednak większość ciężko przeżywa rozstanie z rodzicami. Maluchy mogą stać się wycofane, obojętne, sfrustrowane, płaczliwe, a nawet agresywne.

Warto sobie zadać pytania: „co się zmienia w życiu dziecka?” i „z jakiego powodu w taki sposób reaguje?”. 3-latek od tego momentu zaczyna się uczyć samodzielności. Zmienia się jego dotychczasowy tryb życia, choćby pory snu i posiłków. Zaspakajanie potrzeb malucha jest ograniczone, pojawiają się nowe zasady, nowe autorytety. To wszystko może rodzić w dziecku zachowania odmowne, a nawet paniczny płacz.

Jak rodzice powinni się zachowywać w tych trudnych dla dziecka chwilach?

- Przede wszystkim sami powinni czuć, że są gotowi na rozłąkę. Powinni spełniać obietnice, takie jak pora odbioru z przedszkola. Stanowczo, ale radośnie żegnać się z dzieckiem, bez przedłużania czasu rozstania i bez przelewania swoich emocji na dziecko (bez komentarzy: „mamusi jest smutno, że musi cię zostawić”). Na początku można także ustalić krótszy czas pobytu dziecka w przedszkolu.

Nie wolno krytykować dziecka za to, że się boi lub jest smutne. Trzeba je zapewniać, że są to naturalne uczucia. Okazywać mu zrozumienie, ale nie podzielać zachowań lękowych. Można tłumaczyć: „boisz się, ale ja wiem, że to miejsce jest fajne/bezpieczne/dobre”. Nie można ośmieszać dziecka i porównywać go z innymi.

Jakie zachowonia dziecka po powrocie z przedszkola powinny nas zaniepokoić?

- Przedłużający się stan lękowy, objawiający się skarżeniem się na liczne dolegliwości fizyczne i koszmary senne, niechęć do spania w łóżku, histeryczne reakcje przed jakąkolwiek rozłąką z rodzicem, bezustanne bycie przy rodzicu nawet w domu – przy takich zachowaniach dziecka warto poszukać pomocy u specjalisty.

Jak można zachęcić dziecko do chodzenia do przedszkola?

- Warto z dzieckiem ustanowić domowy kontrakt, który będzie uwzględniał konkretne rzeczy podczas pobytu w przedszkolu i konkretne za nie nagrody. Można oglądać z dzieckiem bajki/filmy o tematyce przedszkolnej, gdzie dzieci się bawią i są wesołe. Można też czytać bądź wymyślać bajki, w których dziecko jest głównym bohaterem i przeżywa wspaniałe przygody w miejscu, które symbolizuje przedszkole.

Przedszkole to miejsce, gdzie nasze dziecko się uspołecznia i nabiera wiele nowych umiejętności, których nie nauczy się indywidualnie (dzielenie się, inicjowanie kontaktów z rówieśnikami, zdrowa rywalizacja, radzenie się z porażką i wiele innych). Dlatego warto dążyć do tego, aby dziecko pozostało w grupie.