Od czego zależy zadowolenie z pracy? Jak można o nie zadbać? Odpowiedź jest prosta: im więcej pozytywnych cech ma praca (wysokie zarobki, dobry szef, prestiż społeczny, elastyczny czas pracy, możliwość rozwijania się), tym wyższa jest satysfakcja. Jednak, nie jest to proste. Nawet jeżeli bardzo lubimy pracę, a w dodatku wiele na niej zarabiamy, nie oznacza to, że zadowolenie wzrośnie. Nawet może się okazać, że wielkie zarobki usuną nam część zadowolenia. Jak osiągnąć satysfakcję z pracy?

Zmień pracę

To jest najprostsza rada, jednak bardzo naiwna. Nie wszyscy mogą sobie pozwolić na to, aby postawić wszystko na jedną kartę. To może być kwestia umowy z firmą, strach, raty kredytu albo wielka niewiadoma „co innego mam robić?”. Jednak jest to dobra zmiana, która może przynieść ulgę, jeżeli zajmujesz się niewdzięczną pracą.

Zrób sobie prezent

Pensja jest środkiem do zaspokajania potrzeb finansowych: rachunki, kredyty, lekarz, oszczędności, jedzenie. A kiedy myślałeś o swoich potrzebach? Stosuj taką zasadę: po każdym skończonym projekcie – zrób sobie prezent. Bez wariactwa, spokojnie. Poza potrzebami codziennymi mamy również potrzeby niecodzienne, a pracujemy po to, by je spełniać: sushi albo McDonalds, płyta z muzyką, książka, impreza czy elektroniczny gadżet. Kupowanie rzeczy, które lubisz, jest nagrodą za dobre sprawowanie. Patrzysz na zegarek na ręku i wiesz, że masz go dlatego, że zrobiłeś świetny projekt. To jest nagroda, która napędzi twoją motywację i osobistą satysfakcję.

Włącz optymistyczne myślenie

Najczęściej niezadowolony pracownik poszukuje innej pracy zamiast rozwiązania wewnętrznych komplikacji. To jest bardzo prosty sposób – uciekać od niezdrowego środowiska i zmienić warunki w oczekiwaniu lepszego samopoczucia. Jednak poprawa nie wymaga wiele nerwów i znajduje się na wyciągnięcie ręki. Wystarczy zmienić nastawienie, włączyć pozytywne myślenie, rozwiązać istniejące konflikty oraz zadbać o siebie i swoje stanowisko pracy.

Wybierz realny cel zawodowy, zmień dotychczasowe obowiązki, postaraj się o premię, porozmawiaj z menedżerem i przedstaw oczekiwania. W ogóle nie pomaga narzekanie i tworzenie wokół siebie negatywnej aury.

Kształtowanie relacji z ludźmi

Kontakty z ludźmi mają dla większości osób wielkie znaczenie. Praca może stać się miejscem nawiązania i kształtowania zadowalających relacji z ludźmi. Poprawa charakteru lub intensywności takich relacji może sprawić, że staną się ważną formą zaspokajania potrzeby afiliacji – podstawowej części dobrostanu ludzi. W konsekwencji, kontakty z ludźmi, których lubimy, szanujemy czy podziwiamy, staną się źródłem zadowolenia z pracy.

Czytaj więcej: Jobsora.