- Nie czekając na nasz projekt unijny, który startuje w przyszłym roku, w ramach którego jest budowa 14 kilometrów dróg rowerowych, podjęliśmy w tym roku starania, mające na celu skomunikowanie centrum miasta z osiedlem Bugaj – mówił prezydent Grzegorz Mackiewicz podczas wczorajszego briefingu prasowego.

Miasto buduje na odcinku Nawrockiego ponad 300 metrów ścieżki rowerowej, połączone z wymianą chodnika i obejściem dwóch wiat przystankowych. Starostwo natomiast buduje 140 metrów ścieżki rowerowej dwukierunkowej z szerokim na 2,5 metra chodnikiem.

- W tym roku poprowadzimy ją do ul. Brackiej, w przyszłym roku do 20 Stycznia, a w kolejnym do ul. Warszawskiej - wyliczał starosta Krzysztof Habura. - Obok na ul. Grota-Roweckiego budujemy ścieżkę rowerową (213 metrów) asfaltową do ul. Narcyza Gryzla. Tutaj będziemy mieli wiatę krytą i stojaki na rowery oraz stację obsługi rowerów. Dalej dostosowujemy ścieżkę po obu stronach - znajdujący się już  tam dwukolorowy chodnik do potrzeb ścieżki rowerowej do ul. Bugaj, a w przyszłym roku przedłużymy ją do Bulwarów. Osiedle Bugaj będzie więc znakomicie skomunikowane z centrum, bo i do ul. Kilińskiego będą wymalowani leżący sierżanci. Później tę ścieżkę planujemy przedłużyć.

- Pewnym elementem współpracy (miasta i powiatu – przyp. red.) jest to, że nawierzchnie, z których dziś budujemy ścieżki rowerowe, są spójne. Odchodzimy od kostki fazowanej i niefazowanej na rzecz asfaltów. Cała ścieżka, która będzie u nas łącznikiem, będzie właśnie wykonana z masy asfaltowej i z pełnym bezpiecznym oznakowaniem, tak aby rowerzyści mogli się spokojnie po niej poruszać, nie narażając pieszych na kolizje – dodał prezydent.

Na skrzyżowaniu ulic Nawrockiego i Grota-Roweckiego będzie zmieniona też organizacja ruchu. Zostaną wymienione lampy w sygnalizatorach świetlnych. Zamiast tylko przechodnia, będzie przechodzień i rower. Zostaną też wymalowane przejazdy dla rowerzystów.

O przełomie, który nastąpił w ostatnim czasie w kwestii infrastruktury rowerowej oraz o prowadzonych nasadzeniach obok budowy dróg rowerowych, mówił na briefingu również radny powiatowy, Arkadiusz Jaksa.

- Kiedy zaczynaliśmy tę kadencję, to problemy rowerzystów, problemy dróg rowerowych były równie istotne, co lądowanie UFO w Klewkach. W tej chwili widzimy, że to się zmieniło. Po pierwsze, ruszyła budowa dróg rowerowych. Po drugie, drogi te budowane sa w odpowiednim standardzie (asfalt, sygnalizacja). To ogromna zmiana w podejściu do przestrzeni miejskiej. Tą zmianą są również towarzyszące budowie dróg rowerowych nasadzenia. Chcemy odejść od takiego schematu, że inwestycja drogowa to tylko beton i asfalt. To też podniesienie jakości przestrzeni miejskiej - przyznał.