11 milionów zł chcą na budowę 12 kilometrów dróg rowerowych.

- To też pieniądze na stojaki, wydzielenie pasów dla rowerów, budowę wiat rowerowych, sygnalizacji i przejazdów przez jezdnie - wylicza wiceprezydent Grzegorz Mackiewicz.

Jeśli się uda, to ten projekt będzie uzupełnieniem Europejskich Tras Rowerowych. Pieniądze mają pochodzić z projektu Zintegrowanych Inwestycji Terenowych w 2014-2020.

Na drugi projekt potrzebujemy 15 mln zł. Chcemy za to ocieplić 11 budynków miejskich. To przedszkola, żłobek, szkoły, muzeum i Miejski Ośrodek Kultury.

- Dzięki temu mniej wydamy na ogrzewanie tych budynków, one wypięknieją, a inwestycję sfinansuje nam Unia - tłumaczy Mackiewicz.

Kolejny projekt to 15 mln zł na budowę 5 kilometrów sieci ciepłociągu. Za te pieniądze ma powstać 100 węzłów, żeby ciepło dało się pociągnąć do 25 nieruchomości.

Czwartym projektem jest walka o prawie 139 mln zł na tramwaj, czyli przebudowę 18 km torów i zakup 5 pabianickich tramwajów.

Napisaliśmy też projekt na remont zajezdni autobusowej, kupno 25 elektrycznych autobusów ze stacją do ładowania i na budowę dworca autobusowego na krańcówce przy Waltera-Jankego. To koszt około 73 mln zł. Jeśli zamiast elektrycznych kupimy 15 autobusów hybrydowych, to potrzebujemy od Unii Europejskiej 31 mln zł.

- Złożyliśmy pięć wstępnych wniosków z drugiej osi priorytetowej 3 i 4 - wyjaśnia wiceprezydent. - To są projekty, które mogą być realizowane za kilka lat. Jeśli uda zdobyć na ich realizację pieniądze z Unii, to pabianiczanie skorzystają z tego dopiero za 5-6 lat.