Urząd Zamówień Publicznych sprawdził dokumentację przetargową "projektu tramwajowego". Nie znalazł mankamentów, które by ją dyskwalifikowały. Miasto może podpisać umowę ze zwycięzcą konkursu: konsorcjum składającym się z Progreg InfraCity Łodź, MPK Łódź i spółki "Włodan" z Porszewic.

Kontrola dokumentów się przeciągała, a władze miasta obawiały się, czy wykonawca nie zmieni cen. Na szczęście, tak się nie stało.

– Wykonawca podtrzymał ważność oferty – mówi Andrzej Różański, inżynier miasta.

Podpisanie umowy prawdopodobnie będzie jeszcze w lipcu. Kiedy dokładnie?

– To zależy od tego, kiedy firmy przedłożą nam gwarancje bankowe na wykonanie tego zadania – dodaje Różański. – Może to się stać w każdej chwili.

Konsorcjum złożyło ofertę za 173.772.114 zł. Ma zrealizować "projekt tramwajowy" w systemie zaprojektuj i wybuduj. Od podpisania umowy będzie miało trzy tygodnie na przedstawienie harmonogramu robót i czas do 30 września 2021 roku na realizację projektu.

Stan sieci trakcyjnej i torów tramwajowych między Pabianicami, Ksawerowem i Łodzią jest fatalny. To wiadomo nie od dziś. W 2017 roku miasto wydało ok. milion zł na remont sieci trakcyjnej w Pabianicach (za ponad 600 tys. zł) i w Ksawerowie (za ponad 300 tys. zł) tylko po to, by " 41" w ogóle mógł kursować.

W 2017 roku udało się zdobyć poważne środki unijne na remont całości torowiska – prawie 88 mln zł. Cały projekt wart jest ponad 146 mln zł. Różnica to wkład własny obu gmin. Pabianice mają na to ok. 60 mln zł, a Ksawerów 9 mln zł.

Ogłoszono przetarg na wykonawców inwestycji w systemie zaprojektuj i wybuduj. Niestety, po przetargu okazało się, że najtańsza z ofert jest za wysoka o ok. 28 mln zł. Ostatecznie na początku tego roku władzom miasta udało się zdobyć ponad 11 mln zł ze środków państwowych. Brakujące pieniądze będą pochodzić z obligacji miejskich.

– Ta inwestycja pozwoli na co najmniej 50 lat spokojnego kursowania tramwaju – uważa prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Projekt „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów” przewiduje kompleksową modernizację linii tramwajowej "41" w Ksawerowie i Pabianicach, obejmującą: przebudowę torowiska (także w Ksawerowie) i jezdni głównej ulicy Warszawskiej – i Zamkowej wraz z zerwaniem kostki z Zamkowej, przebudowę pętli przy ul. Wiejskiej, budowę wspólnego pasa autobusowo-tramwajowego, montaż elektronicznych tablic informacji pasażerskiej, oświetlenie kilkudziesięciu przejść dla pieszych, budowę drogi rowerowej wzdłuż ulic Stary Rynek i Zamkowej. Wyremontowane jezdnie będą zwężone do jednego pasa ruchu w każdą stronę.