ad

Przez prawie dwa lata będziemy omijać rozkopane centrum Pabianic. Rozpocznie się to na początku 2019 roku, a zakończy jesienią w 2020. To ta zła wiadomość. Dobrych wiadomości dla pabianiczan jest zdecydowanie więcej. Przede wszystkim pobudujemy wspólny pas autobusowo-tramwajowy w obu kierunkach od Sikorskiego do Zielonej Górki pośrodku jezdni. Będzie przeznaczony tylko dla tramwaju, autobusów, taksówek i pojazdów uprzywilejowanych typu karetka pogotowia, policja, straż pożarna.

- Pasażerowie będą wsiadać i przesiadać się na nowych peronach przystankowych – tłumaczy Andrzej Różański, inżynier miasta. – Na pasie autobusowo-tramwajowym będzie ich 8 par. Na każdym stanie wiata, a w niej monitoring, połączony światłowodem ze Strażą Miejską. O przyjeździe autobusu lub tramwaju poinformuje dynamiczny (elektroniczny) rozkład jazdy, uwzględniający oczywiście ewentualne spóźnienia.

Według planu chcemy budować wysepki przystankowe na środku jezdni. Dzięki temu pasażerowie nie będą wysiadać z tramwaju pod koła samochodów. Autobusy i tramwaje jadące w tym samym kierunku wreszcie będą odjeżdżać ze wspólnych przystanków. Już wiadomo, że oprócz tramwaju „41” środkiem pojadą autobusy: „T”, „262”, „4”, „6”. To zdecydowanie ułatwi pasażerom przesiadki.

- Piesi dojdą do peronów przystankowych po przejściach doświetlonych lampami ze źródłami światła typu led, zgodnie z niemiecką normą DIN – informuje inżynier miasta.

Powstanie takich dwadzieścia przejść. Doświetlenie przejść dla pieszych przewidziano na całym tzw. „pabianickim odcinku trasy tramwaju”, czyli od Dąbrowy (ul. Widzewska) do pętli przy ulicy Wiejskiej. Pojawią się one wszędzie tam, gdzie nie jest zainstalowana sygnalizacja świetlna. Czyli między innymi na skrzyżowaniu ulic Warszawska/Konstantynowska i Warszawska/Sobieskiego.

W sumie wymienimy 8,66 kilometra torowiska, w tym 5,79 km przypada na odcinek pabianicki, a 2,87 km na odcinek ksawerowski.

- Nie będzie przesuwania torowiska do krawężnika po prawej lub lewej stronie jezdni z obawy o protesty mieszkańców przyległych nieruchomości – informuje Marcin Chmielewski, inspektor z Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji. - Tam, gdzie tramwaj przejeżdża blisko kamienic, zostanie położona specjalna mata antywibracyjna.

Czeka nas przesuwanie przystanków, bo trzeba połączyć te autobusowe z tramwajowymi. I tak na Warszawskiej przystanek przy Poprzecznej przesunie się w stronę centrum, czyli na wysokość nowych nieruchomości. Niewykluczone, że ten przy Sikorskiego zostanie przeniesiony przed Szkołę Podstawową nr 17.

- To po to, by zrobić miejsce na rondo przy Nawrockiego, Sikorskiego i Warszawskiej - wyjaśnia Chmielewski.

Dla kierowców są dobre i złe wieści. Dobre, to takie, że tam, gdzie nie będzie peronów przystankowych, tam w miarę możliwości będą parkingi. Wielu ucieszy się z tego, że wreszcie zniknie znienawidzona kostka brukowa z ostatniego odcinka Zamkowej. Unowocześnione zostaną sygnalizacje świetlne tak, by nadawały priorytet tramwajom. W Ksawerowie powstaną dwie dodatkowe sygnalizacje. Na światłach staniemy na Łódzkiej przy Małym Skręcie, a potem jeszcze raz przy skrzyżowaniu z Sienkiewicza (Teklin). Niestety, pojedziemy przez Warszawską i Zamkową jednym pasem, więc skończy się wyprzedzanie. Wydzielone zostaną tylko lewoskręty.

- Bezpieczniej zrobi się na przejściach dla pieszych, bo nowa organizacja ruchu uniemożliwi wyprzedzanie – dodaje.

Dobra wiadomość jest też dla rowerzystów: powstanie profesjonalna droga rowerowa. Pojedziemy rowerem od Zielonej Górki do Starego Rynku. Będzie miała 1,5 kilometra długości.

Postawimy nowe słupy, które będą też latarniami ze źródłami światła typu led. Położymy nowe odwodnienie torowiska, nowe fundamenty pod szyny, nowe szyny i wymienimy cały osprzęt trakcyjny. Zbudujemy dwie podstacje - jedną na Dużym Skręcie, a drugą przy Zamku. Torowisko wbudowane w jezdnię zostanie wyłożone płytami z prefabrykatu betonowego, więc skończy się łatanie pokruszonego asfaltu w torowisku.

Czym pojedziemy?

- Nie kupimy własnych tramwajów, bo jeden kosztuje ok. 10 milionów zł. Łódź właśnie kupuje używane tramwaje z Niemiec. Trwają negocjacje na temat, co pojedzie po Pabianicach. Na pewno będą to tramwaje przynajmniej częściowo niskopodłogowe – uważa Chmielewski.

Dla autobusów PKS powstanie sześć zatok przy: Okulickiego, Kościuszki, Zamku, kościele św. Mateusza i Konopnickiej (w obu kierunkach). Zanim zaczniemy kłaść szyny, zbudujemy nowy kanał burzowy w Zamkowej (od Kościuszki do Łaskiej).

- Nie będziemy siać trawy na torowisku, tak jak to rozważaliśmy. Wzdłuż Łaskiej wysypiemy je kruszywem. Tak samo na odcinku od Sikorskiego do Ksawerowa – wyjaśnia. - To z powodów oszczędnościowych, bo koszt budowy i utrzymania torowiska zielonego jest wysoki.

Inwestycja powstanie według zasady „zaprojektuj i wybuduj”. To oznacza, że wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał opracować szczegółowy projekt koncepcyjny i budowlany, a następnie wykonać roboty budowlane.

- Trzeba było tak zrobić, bo w innym przypadku musielibyśmy sami wykonać projekt za kilka milionów i dopiero wystartować w konkursie. Ale jeśli nie dostalibyśmy dofinansowania, to te kilka milionów byłoby wyrzucone w błoto – tłumaczy Chmielewski. - A tak, ryzyka nie było.

Większość infrastruktury tramwajowej trafi na złom. Wartość uzyskanego złomu pomniejszy koszt całej inwestycji.

- Obecne wiaty, znaki możemy zdemontować i schować do magazynów. Mogą się nam jeszcze przydać – przekonują w Urzędzie Miejskim.

Na kompletną przebudowę torowiska i trakcji oraz totalny remont ulic Zamkowej i Warszawskiej dostaniemy 87.332.625 zł z pieniędzy unijnych. W sumie wydamy 123.012.300 zł. Ksawerów remont torowiska będzie kosztował 23.376.150 zł.

- Udało się pozyskać duże dofinansowanie. O takie się staraliśmy. To zasługa całego zespołu, który nad projektem pracował. Dziękuję wszystkim – podsumowuje prezydent Grzegorz Mackiewicz.

Wyłonienie wykonawcy zaplanowane jest prawdopodobnie na marzec 2018. Później projekt musi zostać wykonany w ciągu 8 miesięcy. Rozbiórkę starego torowiska ruszy na przełomie 2018/2019. Koniec budowy zaplanowany jest na jesień 2020 roku.