Zakończyła się kluczowa faza kampanii „Nie spal się na starcie” realizowanej przez Fundację Aflofarm z patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Organizatorzy akcji wysłali do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce konspekt zajęć dydaktycznych. Znane są już też wyniki konkursu dla uczniów na film edukacyjny. Antynikotynowy przekaz trafił do milionów Polaków.

Rdzeniem kampanii „Nie spal się na starcie” był jednak nie spot telewizyjny, lecz edukacyjny film stworzony wspólnie z telewizją Discovery i udostępniony w Internecie. Pokazywał on problemy, z jakimi muszą borykać się palacze, takie jak zła kondycja i ogólna utrata zdrowia, widoczne zmiany skóry, trudności finansowe czy negatywny wpływ na otoczenie. W filmie zgodzili się wystąpić charytatywnie ambasadorzy kampanii, w tym m.in. Miss Polonia i prowadząca program „Koło Fortuny” Izabella Krzan, blogerki i prezenterki telewizyjne - Siostry ADiHD, a także juror You Can Dance - Maciej „Gleba” Florek. Do tej pory tylko w serwisie Facebook spot dotarł do 1,5 miliona użytkowników.

W ramach kampanii Fundacja Aflofarm przesłała też materiały edukacyjne do 22 tys. szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce. W pakietach znajdował się m.in. konspekt lekcji na temat papierosów do zrealizowania w ramach godziny wychowawczej.

- Po wysyłce materiałów dydaktycznych z zaciekawieniem obserwowaliśmy media społecznościowe, w których szkoły relacjonowały przeprowadzoną akcję. W wielu placówkach film był puszczany w sali gimnastycznej, do której zapraszano kilka klas naraz. To najlepszy dowód na to, że pomysł z wysyłką płyty i konspektu lekcji był strzałem w dziesiątkę - mówi Tomasz Furman.

Fundacja w wybranych szkołach przeprowadziła ponadto prelekcje. Pierwsza z nich odbyła się w styczniu w szkole podstawowej ABiS w Łodzi. Jacek Furman, prezes firmy Aflofarm Farmacja Polska i członek zarządu Fundacji Aflofarm podczas wizyty przekonywał młodzież, że najważniejsze jest mieć siłę do tego, żeby odmówić pierwszego papierosa.

W sierpniu rozstrzygnięty został też konkurs skierowany do grupy docelowej kampanii na nagranie najlepszego filmu antynikotynowego. Główną nagrodą w konkursie było 10 tys. złotych. Łącznie w ramach konkursu wpłynęło prawie 70 prac, z których zarząd Fundacji wybrał dziesięć zakwalifikowanych do finałowego etapu. Zwyciężył film „Palenie albo przyszłość” zrealizowany przez grupę uczniów z Pruchnika.