- Moje prace są wyrazem fascynacji przestrzenią, materią tkaniny oraz rysunkiem. O fascynacjach tych mówię w sposób typowy dla siebie, czyli w sposób nieoczywisty. Podobnie jak materiały i surowce, których używam, nie zawsze są kojarzone z tkaniną. W swojej twórczości posługuję się językiem tkackiej materii, w której przestrzeń traktuję jako osnowę do zaistnienia w niej obiektów - określa ona za każdym razem inne relacje z obiektem - mówi o swoich pracach artystka Izabela Wyrwa, która urodziła się w Pabianicach i wciąż mieszka w naszym mieście.

Jest wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

Jeszcze do 23 czerwca kilka najnowszych prac artystki możemy oglądać na wystawie „Krystaliczność” w Galerii Bałuckiej przy Starym Rynku w Łodzi. (Jest to wystawa towarzysząca 14. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi).

„Pierwsza część prezentacji – Czerń na bieli nawiązuje do pracy nagrodzonej Srebrnym Medalem na 13. Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi. Druga część Biel w czerni zbudowana jest z kilkunastu białych miniatur tkackich, prezentowanych w kontekście czarnych, dopełniających całość płaszczyzn” - pisze o wystawie kuratorka Elżbieta Fuchs.

Pod sufitem Galerii wisi gigantyczna czarna praca wykonana z tworzywa sztucznego. Tytuł: Rysunek. Podobna w swych założeniach jest praca prezentowana w ASP zatytułowana Notatka.

- Obiekty przestrzenne, podwieszone w przestrzeni, jak gdyby unoszone podmuchem wiatru, balansują pomiędzy tym, co namacalne (ziemia) i tym, co nieuchwytne (niebo) – tłumaczy pani Izabela. – Są uchwyceniem stanów, emocji i wyobrażeń.

Prace pani Izabeli powstają z drutu, siatki, metalu, tworzywa sztucznego... Zachwyca jej Arka z drutu aluminiowego, Wzlot, Czarno-Białe.

Na ostatniej wystawie można oglądać prace przestrzenne, w których istotną rolę odgrywa rysunek i światło.

Powstające na białej ścianie cienie są dopełnieniem zawieszonych w przestrzeni lekkich, graficznych struktur.

W 2006 roku pabianiczanka obroniła doktorat w ASP. Temat jej pracy: Przestrzeń jako integralna część obiektu – obiekt jako integralna część przestrzeni.

- Inspiruje mnie natura i przyroda. Uwagę twórczą skupiam głównie na formie oraz tworzywie, w związku z tym moje obiekty pozbawione są treści społecznych – wyjaśnia.

Talent Izabeli Wyrwy szybko rozpoznała Barbara Kozik – nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 14. To ona zasugerowała mamie Izy, że powinna wysłać córkę na lekcje rysunku. Siedmiolatka rozpoczęła naukę w pracowni Zenona Porzucka. Potem poszła na lekcje do pracowni Norberta Hansa. Pracowała pod jego okiem, równocześnie ucząc się w Liceum Plastycznym w Zduńskiej Woli. W 1998 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Została w uczelni. Obecnie jest adiunktem w III Pracowni Druku, którą prowadzi wraz z wybitnym artystą prof. Włodzimierzem Cyganem, jedną z czołowych postaci polskiej tkaniny artystycznej.

Od 28 czerwca jedną z miniatur pabianiczanki możemy także oglądać w Gdyni na 9. Międzynarodowym Nadbałtyckim Triennale Miniatury Tkackiej. Znalazła się w gronie 140 najlepszych prac, które jury festiwalu wyłoniło z grona 255, których autorami byli artyści pochodzący z 35 krajów. Za pracę Zakłócenia Wyrwa otrzymała wyróżnienie. Trzy lata temu Srebrny Medal przywiozła z 13. Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi.

Ta utalentowana pabianiczanka jeszcze nigdy nie wystawiała swoich prac w Pabianicach.

 

Wystawy indywidualne (wybór):

2012 - Internal Space, Galeria BKF, Budapeszt, Węgry;

2007 - Obiekty rysowane w przestrzeni, CMW, Łódź (wystawa towarzysząca 12. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny);

2001- Obiekty - Galeria Oranżeria, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko.

Wystawy grupowe (wybór):

2012 - 1st International Antalya Fashion and Textile Design Biennial (Turcja),

2012 - Biennale Miniatury Tkackiej Szombathely (Węgry),

2011 - THE 21 INTERNATIONAL EXHIBITION OF CONTEMPORARY TEXTILE ART. Como(Włochy),

2011/2012 – Tylko tkanina? - wystawa z kolekcji współczesnej tkaniny artystycznej, Centralne Muzeum Włókiennictwa (Łódź).