To oferta Solaris Bus&Coatch SA. Dzisiaj (8 grudnia) władze miasta zapoznały się z ofertą firmy. Firma podała cenę 33.874.200 zł brutto za wszystkie autobusy. Cena jednego to 1.881.900 zł (brutto).

Chcieliśmy wydać na autobusy 33.210.000 zł brutto (1.845.000 zł za sztukę). Oferta Solarisa jest wyższa o 36.000 zł od kwoty zarezerwowanej w kasie miejskiej.Teraz kolejnym krokiem będzie ocena oferty pod kątem zgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Miasto może zwiększyć budżet na realizację zadania.

Zakup pojazdów w 85% będzie finansowany ze środków unijnych. Nowe autobusy hybrydowe to najważniejsza część projektu „Modernizacja i rozwój komunikacji miejskiej w Pabianicach”, na który miasto pozyskało ponad 48 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Nowe autobusy zastąpią przede wszystkim 22-letnie MAN-y. Autobusy mają być dostarczone w dwóch turach: pierwszych 10 pojazdów zostanie dostarczonych pod koniec 2018 roku, 8 kolejnych nie później niż do końca maja 2019 roku. 

Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej będzie wykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla z silnikiem elektrycznym. Solaris proponuje autobusy, w których energia jest gromadzona za pomocą superkondensatorów. Nie będą zastosowane akumulatory wymagające wymiany. Solaris zaoferował w autobusach przynajmniej 80 miejsc ogółem, w tym ponad 8 siedzących, dostępnych z niskiej podłogi. Proponowany okres gwarancji całopojazdowej to 3 lata, 12 lat na system magazynowania energii i gwarancję na zniszczenie poszycia zewnętrznego. Pojazdy będą standardowej długości (około 12 metrów), wyposażone w całopojazdową klimatyzację. Udogodnieniem będą biletomaty przyjmujące płatności bezgotówkowe kartą płatniczą. W przyszłym roku miasto ogłosi osobny przetarg na wyposażenie w automaty biletowe pozostałych pojazdów oraz na ustawienie 5 stacjonarnych urządzeń na najważniejszych przystankach.

Pojazdy będą posiadać udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym m.in. przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów (np. STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braille’a i wyświetlacze zewnętrzne koloru białego a nie – jak dotychczas – bursztynowego dla lepszej widoczności. Oświetlenie wewnętrzne oraz część oświetlenia zewnętrznego będą wykonane w technologii LED. Wewnątrz pojazdów znajdą się dwa monitory pokazujące przebieg trasy. Funkcjonować będzie zapowiedź głośnomówiąca (wewnętrzna – zapowiedź kolejnych przystanków i zewnętrzna, odczytująca numer linii i kierunek). Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazd USB oraz bezpłatnego internetu, udostępnianego za pomocą wi-fi. Pojazdy będą monitorowane aż 8 kamerami – 4 wewnętrznymi i 4 zewnętrznymi (toru jazdy, cofania oraz na prawy i lewy bok pojazdu).