Autobusy hybrydowe „policzyły” pasażerów. Jak tego dokonały? W dwóch autobusach hybrydowych w każdych drzwiach zainstalowane są bramki, które na każdym przystanku zliczają pasażerów wsiadających i wysiadających. Ta technologiczna nowinka ułatwia zadanie, bo dawniej zliczanie liczby pasażerów zlecano ankieterom.

Więcej pasażerów

W dzień powszedni do autobusów MZK wsiada 15.260 osób (nie licząc linii Z41). To o 1.231 (9%) więcej niż trzy lata temu.

Zdecydowanie najwięcej osób korzysta z „jedynki”, bo aż 4.018.

- Na dwudziestu „kółkach” linii „1” zarejestrowano łącznie ponad sto osób, najwięcej w parze kursów o 15.35 z Dworca PKP i 16.06 z Waltera-Jankego, z których skorzystało łącznie 154 pasażerów – wymienia Aneta Klimek, rzecznik Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

Wzrost liczby pasażerów w dniu powszednim odnotowano na wszystkich liniach za wyjątkiem „czwórki” i „szóstki”. Co może być przyczyną? Te linie kursują tymczasowo objazdem i omijają przystanki przy SDH.

Największy procentowo wzrost popytu odnotowano na linii „T” do Rzgowa – na przestrzeni trzech lat przybyło w dniu roboczym 22% pasażerów (z 846 osób w 2016 r. do 1.032 osób w 2019 r.).

Dużą skalę wzrostu odnotowano także na „dwójce” (z 1.543 do 1.846 osób) i „263” (z 559 do 653 osób).

Autobusem do sklepu

Aż o 20% więcej pasażerów podróżuje autobusami w sobotę. W 2016 r. w soboty do autobusów wsiadało 5.919 osób, podczas gdy w 2019 r. już 7.101. Co ciekawe, przyczyny wzrostu liczby podróżujących autobusami, urzędnicy dopatrują się w… niehandlowych niedzielach. Bo wraz ze wzrostem liczby pasażerów w soboty, spadła liczba podróżujących w niedziele. Liczba pasażerów przewożonych autobusami MZK w niedzielę spadła z 3.778 osób w 2016 r. do 3.677 w 2019 r. Ulubionym autobusem na sobotnie przejażdżki jest linia nr 7. Tu zaobserwowano o prawie 60 procent więcej pasażerów niż 3 lata wcześniej.

„Jedynka” numerem 1

W skali przeciętnego miesiąca w 2019 r. przewożono 367.249 osób, czyli o 30.344 więcej niż trzy lata wcześniej. Najwięcej pasażerów przybyło na liniach: „1” (8.750 osób), „2” (7.299 osób) i „T” (4.120 osób).

Efektywność wykorzystania autobusów mierzy się poprzez obliczenie liczby pasażerów w przeliczeniu na 1 kilometr. W dniu powszednim najkorzystniej wypadła pod tym względem znów linia „1”, a dopiero za nią linie „4”, „5” i „7”. W sobotę najlepiej wykorzystane były autobusy linii „7” i „3”, co ciekawe – z wynikami lepszymi niż jakakolwiek linia w dniu powszednim. W niedzielę przodowały z kolei linie „265” i „5”.

Największe napełnienia bramki zliczające zarejestrowały 1 listopada. W Dniu Wszystkich Świętych liczba pasażerów przewożona na liniach „1” czy „3” przekraczała 100 osób na pojedynczy kurs, a największy ruch panował w godzinach 9.00 – 13.00.

Biletomaty nie takie straszne

Pasażerowie z miesiąca na miesiąc coraz bardziej przyzwyczają się do biletomatów. W styczniu 2020 r. – pomimo przypadających na ten miesiąc ferii zimowych – pasażerowie kupili w automatach trzy razy więcej biletów niż rok wcześniej.

W styczniu 2020 r. urządzenia sprzedały nam 39.450 biletów o łącznej wartości blisko 102 tys. zł, podczas gdy w styczniu 2019 r. – 13.318 biletów za niecałe 33 tys. zł.

I co teraz z tymi wynikami?

- Efektem wykonywanych pomiarów potoków pasażerskich w autobusach będą niewielkie zmiany w rozkładach jazdy, które planowane są na marzec – informuje Aneta Klimek.