Choć najpopularniejszym jest pozycjonowanie standardowe — pod kilka popularnych fraz w danej kategorii tematycznej, istnieje ogólnie również kilka innych typów pozycjonowania, które stosuje się w określonych sytuacjach.

Wiele osób nie wie jednak, jakie są to typy i nie znają ich bliższej charakterystyki. W tym tekście przedstawiamy pięć typów pozycjonowania stron internetowych, którymi są pozycjonowanie standardowe, lokalne, szerokie, pod urządzenia mobilne czy wyszukiwanie głosowe.

Pozycjonowanie ogólne, czyli pod popularne frazy

Pierwszym i podstawowym typem pozycjonowania stron internetowych jest to ogólne — standardowe. Polega ono na promowaniu witryny pod kilkoma najpopularniejszymi dla danej tematyki frazami. Cechuje się tym iż ma pozyskiwać największą ilość ruchu organicznego z sieci i osób, które są zainteresowane daną tematyką. Pozycjonowanie standardowe zakłada ogólną rywalizację z innymi witrynami i zwyciężanie kompleksowym pozycjonowaniem. Składa się ono z dwóch elementów - on site czyli działań na stronie www i off site czyli poza nią. Optymalizacja przebiega poprzez uproszczenie i przyspieszenie witryny, dodawanie tekstów seo ze słowami kluczowymi, stworzeniu linkowania wewnętrznego, przyspieszeniu działania strony czy ustawieniu odpowiednich metadanych. Ogólnie istnieje nawet ok. 200 elementów poprzez odpowiednie ustawienie, których optymalizuje się witrynę. Działania off site to zaś link building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych z internetu w celu zwiększenia popularności witryny, uwiarygadnianie strony przez tworzenie np. wizytówki powiązanej na Google Maps czy sprowadzanie ruchu na stronę wspomagającego pozycjonowanie. Ten typ pozycjonowania możemy wykonywać samodzielnie lub możemy zamówić usługę w licznych agencjach seo czy u specjalistów. W taki sposób pozycjonuje się strony, które mają po prostu znajdować się na wysokich pozycjach w Google pod danymi — popularnymi frazami w danej kategorii tematycznej. Korzystając z tego sposobu, jesteśmy narażeni na największą konkurencję, gdyż w ten sposób swoje witryny pozycjonuje większość ich właścicieli. Dobór fraz, pod którymi ma być widoczna nasza witryna, polega na wybieraniu popularnych zwrotów, które dostarczają dużo ruchu.

Pozycjonowanie lokalne

Drugim typem pozycjonowania jest pozycjonowanie lokalne. Jest to promowanie witryny pod danymi frazami tematycznymi jak w przypadku pozycjonowania ogólnego, ale jedynie lokalnie. W tej opcji będziemy zwiększali widoczność naszej witryny w internecie, tylko w kontekście danego miasta, regionu czy rejonu. Oprócz podstawowych działań optymalizacyjnych i pozycjonerskich część z nich wykonuje się nieco inaczej. Z pewnością jest to dodawanie tekstów seo na stronie z frazami lokalnymi, a nie ogólnymi — czyli fraz dopiskiem miast i rejonów. Na samej witrynie również umieszcza się odpowiednie nazwy miast w metadanych czy opisie i tytule witryny, które będą widoczne w sieci. Kolejnym sposobem jest powiązanie witryny z wizytówką Google Moja Firma na Google Maps i innymi wizytówkami typu NAP w sieci. Ma to na celu potwierdzić związek witryny z daną lokalizacją. Na samej stronie umieszcza się również mapki z adresami czy dane lokalizacyjne. Działaniami off site lokalnymi będą np. link building przeprowadzany jedynie z lokalnych for. Polegał on będzie na zamieszczaniu linków w internecie na stronach związanych z danym miastem czy lokalizacją. Ten typ przechowania wykorzystuje się podczas promowania stacjonarnych marek np. sklepów tradycyjnych czy restauracji. Możemy go też wykorzystywać, jeśli chcemy docierać do konkretnej grupy osób znajdujących się w danej lokalizacji.

Pozycjonowanie szerokie pod kilkaset fraz

Pozycjonowanie szerokie to mało znany sposób pozycjonowania, który jest nieco rewolucyjny, ale posiada wiele korzyści. Polega on na pozyskiwaniu klientów z sieci, ale spośród dużej ilości mało popularnych fraz. Zamysł ten bazuje na pozycjonowaniu strony pod kilkadziesiąt, kilkaset, a nawet kilka tysięcy słów kluczowych, które nie są tak popularne. Sumarycznie mały ruch spod dużej ilości haseł ma być taki sam jak przy pozycjonowaniu standardowym lub nawet większy. Ten typ pozycjonowania wykorzystuje frazy mniej popularne w danej kategorii tematycznej oraz frazy szczegółowe tzw. longtail, jakimi są np. zwroty — czerwona piłka Puma czy sportowe buty do biegania zimą. Fraz takich używa się jednokrotnie lub jedynie kilkukrotnie i nie faworyzuje żadnej z nich. Oprócz rewolucyjnego podejścia do doboru fraz, stronę optymalizuje się dokładnie tak samo jak przy pozycjonowaniu standardowym i wykonuje te same działania off site. Taki krok wykonuje się, gdy w danej kategorii istnieje bardzo duża konkurencja, a koszty pozycjonowania standardowego mogłyby być bardzo wysokie. Plusem tego typu pozycjonowania jest jego naturalność i brak zagrożenia przeoptymalizowania witryny. W ten sposób możemy pozyskiwać też wartościowy ruch organiczny i klientów, którzy szukają konkretnego przedmiotu, a co za tym idzie, są bardziej zdecydowani zakupowo. W ten możemy pozycjonować każdą witrynę.

Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne

Kolejny typem pozycjonowania jest pozycjonowanie witryny pod urządzenia mobilne. W tej opcji dostosowuje się stronę głównie pod urządzenia mobilne takie jak smartfony czy tablety. Działania pozycjonerskie i optymalizacyjne skupiają się na stworzeniu responsywnej wersji witryny, która będzie uruchamiała się szybko i będzie przyjaźnie zbudowana dla małych ekranów. Trend ten pozycjonowania wykorzystuje się, aby trafić z naszą witryną do grupy docelowej, która używa głównie urządzeń mobilnych. Mogą być to kategorie tematyczne związane z młodymi osobami lub sklepy internetowe skierowane do takich osób.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Ostatnim typem pozycjonowania w naszym zestawieniu jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Jest to funkcja Google polegająca na zadawaniu pytania głosowo do mikrofonu i uzyskiwaniu listy wyników wyszukiwania. Obecnie duża część zapytań z urządzeń mobilnych oraz większa ilość zapytań z tradycyjnej wyszukiwarki pochodzi właśnie z wyszukiwania głosowego. Google w pierwszej kolejności wyświetla zatem witryny dostosowane właśnie do tego typu wyszukiwania — nawet jeśli inne witryny są lepsze od naszej w ogólnej optymalizacji. Z pewnością witrynę dostosowuje się do urządzeń mobilnych jak w powyższym mobilnym typie pozycjonowania. Na stronie umieszczane również long taile, czyli frazy złożone z kilku słów, które odzwierciedlają naturalnie zadane pytania głosowo. Jest to dobry sposób na pozyskiwanie ruchu w danej kategorii, gdyż wiele witryn niepozycjonuje witryn pod GVS i łatwo jest pojawiać się na wysokich pozycjach nawet w popularnych frazach i kategoriach, gdy pytanie zadawane jest głosowo, a my posiadamy zoptymalizowaną pod nie witrynę.