Profesjonalna fotografia produktowa choć często niedoceniana jest niezwykle ważna w każdym sklepie internetowym oraz tam gdzie chcemy pokazać swoje produkty klientowi. Wielokrotnie wskazano, że to właśnie zdjęcie produktowe najszybciej i najlepiej przemawia do użytkownika. Ciekawa fotografia produktowa potrafi natychmiast zainteresować, zachęcić do odwiedzenia oferty. Zdjęcie słabej jakości powoduje odmienne wrażenia skutecznie zrażając klienta do naszej oferty.

 

Dla jakich produktów fotografia produktowa będzie odpowiednia?

 

Niezależnie od tego jakie produkty mamy w swojej ofercie, profesjonalne zdjęcia produktów pozwolą nam je lepiej pokazać. Doświadczony fotograf produktowy bez problemu wyeksponuje najważniejsze cechy oraz walory fotografowanych przedmiotów.

Fotografia produktowa dzieli się na kilka dziedzin, każda z nich jest nakierowana na konkretny efekt oraz rodzaj fotografowanego przedmiotu.

 

Packshot – są to zdjęcia produktowe na białym tle. Z packshotami spotykamy się najczęściej gdyż spełniają one podstawowe wymagania wszystkich portali aukcyjnych czy marketplaców. Packshoty pozwalają również w prosty i skuteczny sposób zaprezentować naszą ofertę. Zdjęcia packshot muszą przede wszystkim wiernie pokazywać produkt, jego kolor, fakturę oraz materiał a także inne cechy ważne dla użytkownika. Taka fotografia produktowa wydaje się bardzo prosta, wszak jest to tylko produkt ustawiony na jednolicie białym tle. Jednak nie zawsze prosto wyglądający packshot jest prosty do wykonania. Nie zapominajmy o tym, że do każdego przedmiotu należy odpowiednio dobrać oświetlenie. Może być ono miękkie, rozproszone lub skupione i ostre. Z dużej lub małej płaszczyzny. Wszystko to w zależności od tego jaki efekt chcemy uzyskać na naszej fotografii produktowej. Pewnym urozmaiceniem packshotu może być dodanie cienia pod produktem lub otrzymanie lekkiego odbicia fotografowanego przedmiotu.

 

Fotografia reklamowa – dla osób, którym nie wystarczają typowe packshoty idealnie nadaje się fotografia reklamowa. W odróżnieniu do tradycyjnej fotografii produktowej na białym tle, zdjęcia reklamowe skupiają się nie tylko na produkcie ale również na jego otoczeniu. Fotografia reklamowa to wysokiej jakości zdjęcia produktowe przedstawiające przedmiot w aranżacji. Często jest ona intrygująca, nieoczywista na pierwszy rzut oka. Kosmetyki w efektownych rozpryskach wody, niezwykła gra świateł – to wszystko to właśnie fotografia reklamowa.

Fotografia reklamowa to świetne uzupełnienie packshotów. Na przykład katalogi dzielimy na kilka, kilkanaście zdjęć reklamowych, które na przykład otwierają każdą kategorię produktów a następnie każdy przedmiot z osobna ma już wykonane packshoty. Sklepy internetowe wykorzystują fotografię reklamową na banery do strony głównej a packshoty w podstronach produktowych.

 

Fotografia produktowa odzieży – ubrania można sfotografować w nieco inny sposób niż pozostałe produkty dlatego poświęcimy im oddzielny akapit. Fotografia produktowa odzieży może być wykonywana na kilka sposobów. Fotograf produktowy jest w stanie wykonać packshoty odzieży rozłożonej na płasko, złożonej, zawieszonej czy też na tak zwanym niewidzialnym manekinie.

Flatshoty – to określenie odnosi się do zdjęć odzieży rozłożonej na płasko i sfotografowanej z góry. Tego typu fotografia produktowa wymaga odpowiedniej estetyki, ubranie nie może być przypadkowo pogniecione a obróbka graficzna powinna być staranna. Niektóre części garderoby takie jak eleganckie koszule często fotografuje się złożone w kostkę. Wynika to z tego, że koszula zaprezentowana w ten sposób wygląda estetycznie a klient i tak jest w stanie dostrzec na fotografii produktowej wszystkie najważniejsze cechy.

Kolejnym ciekawym sposobem prezentacji odzieży, szczególnie naturalnej, wykonywanej ręcznie jest fotografowanie ubrań zawieszonych na wieszaku. Odpowiednie ułożenie, czasami lekkie podklejenie rękawów i otrzymujemy bardzo ciekawy, naturalnie wyglądający packshot.

Wreszcie ostatnią, bardzo lubianą przez klientów metodą na fotografię produktową odzieży jest tak zwana fotografia typu duch. Ta tajemniczo brzmiąca nazwa to packshoty odzieży sfotografowane na manekinie, który nie jest widoczny na zdjęciu. Ubranie jest wypełnione tak jakby leżało na prawdziwej sylwetce jednak zamiast mało estetycznego manekina widzimy jedynie sam produkt.

 

 

Czy fotografia produktowa to dobra inwestycja?

 

Jeśli zależy Ci na dobrym wizerunku, na tym aby Twoje produkty czy marka została zapamiętana przez potencjalnych klientów to zdecydowanie warto zainwestować w profesjonalną fotografię produktową. Często przedsiębiorcy szukają nowych sposobów na promocję swojej oferty zupełnie jednak zapominając o zdjęciach produktów. Wiele osób jest zdania, że posiadając już zdjęcia produktowe na przykład od importera czy producenta ten rozdział jest już zamknięty i nie można tutaj nic ulepszyć. Jest to bardzo duży błąd gdyż dokładnie takimi samymi zdjęciami dysponuje również nasza konkurencja. Nie mamy zatem żadnego odróżnienia od oferty dziesiątek podobnych sklepów. Często też zdjęcia ogólnodostępne nie są najwyższej jakości. Wszak nie będziemy wybrzydzać gdy dostajemy je za darmo. Warto jednak pamiętać, że tylko fotografia produktowa i opis są tym co przekazuje klientowi informacje o oferowanym przez nas produkcie.

aparat foto