ad

Nie warto jednak opierać się na pozorach. Profesjonalny sklep internetowy to dość spora inwestycja, dlatego przed podjęciem konkretnych kroków warto zapoznać się z różnymi propozycjami, które mogą pozwolić na optymalizację kosztów.

Platformy abonamentowe czy otwarte oprogramowanie sklepu internetowego?

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że istnieje wiele możliwości na stworzenie sklepu internetowego. Możemy je jednak podzielić na dwie grupy. Jedną z nich są tzw. oprogramowania za abonament – w zamian za comiesięczną zapłatę otrzymujemy dostęp do platformy w modelu SaaS, który pozwala na dostosowanie wyglądu i wszelkich funkcji do indywidualnych preferencji. Drugą są natomiast oprogramowania otwarte, które są darmowe (płatne mogą być dodatkowe opcje), jednak wymagają zbudowania całego serwisu niemalże od podstaw.

Sklep internetowy na abonament – czy warto?

Zwolennicy oprogramowań na abonament wskazują na istotne zalety tego rozwiązania. Przede wszystkim można mieć profesjonalny sklep internetowy za niewielkie pieniądze; zdarza się, że będzie to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Jest to rozwiązanie o tyle wygodne, że najczęściej w pakiecie mamy też hosting i domenę, dlatego nie musimy dodatkowo za nie płacić. Platformy takie jak Shoper stale się doskonalą i proponują coraz więcej ciekawych możliwości, na dodatek, jako abonenci, mamy również możliwość skorzystania z pomocy technicznej. 

Otwarte oprogramowanie sklepu internetowego – wady i zalety

Najpopularniejsze systemy to zdecydowanie Magento oraz PrestaShop, chociaż nierzadko użytkownicy Wordpressa polegają na wtyczce WooCommerce. 

W tym przypadku jednak musimy się liczyć ze zdecydowanie większym wydatkiem. Dlaczego? Samo oprogramowanie jest darmowe, jednak wdrożenie projektu sklepu i dostosowanie go w pełni do potrzeb to zadanie dla profesjonalisty, dlatego konieczne będzie zlecenie tej pracy specjaliście. Koszty stworzenia sklepu w ramach takiego oprogramowania może wynosić od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dodatkowo musimy też zadbać o wykupienie domeny oraz sprawdzonego serwera.

Od czego zależy cennik stworzenia sklepu internetowego?

Trzeba zaznaczyć, że trudno o znalezienie uniwersalnego cennika dotyczącego założenia profesjonalnego sklepu internetowego. Wszystko zależy nie tylko od wybranego systemu, ale też od naszych oczekiwań. Dlatego właśnie przed podpisaniem umowy z programistą, który umożliwi nam stworzenie naszej witryny, warto poprosić o szczegółową wycenę.

Niemniej warto już na samym wstępie zdawać sobie sprawę z tego, co m.in. wpływa na koszty budowy sklepu internetowego oraz jego utrzymania:

  • koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym również księgowość;
  • oprogramowanie;
  • domena i hosting (jeśli wybraliśmy system typu open source);
  • dostosowanie oprogramowania do naszych potrzeb, czyli zlecenia dla programisty, grafika czy administratora;
  • content marketing, czyli przygotowanie unikalnych treści – tym, jak i samą optymalizacją pod SEO powinna zająć się profesjonalna agencja.

Ogólny miesięczny koszt prowadzenia sklepu internetowego może zatem zaczynać się od kilkunastu tysięcy złotych.