Codziennie docierają do nas sygnały, że ludzie muszą opuszczać swoje domu i wędrować setki kilometrów w poszukiwaniu lepszego życia. Dzieje się to zarówno w Europie, jak też w Azji, Afryce czy na Bliskim Wschodzie. Wielu z nich trafia do obozów dla uchodźców, w których potrzebne jest niemal wszystko, od oświetlenia poczynając. Dlatego wraz z początkiem lutego w IKEA Łódź rozpoczyna się akcja, w trakcie której 1 euro ze sprzedaży każdej żarówki LED przekazywane będzie na pomoc uchodźcom.

Według danych UNHCR (Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do spraw  Uchodźców) w ubiegłym roku liczba uchodźców, osób ubiegających się o status uchodźcy oraz przesiedlonych wewnętrznie, przekroczyła 50 milionów. To najwięcej od czasów II wojny światowej, a takich ludzi będzie przybywać ze względu na eskalację konfliktów zbrojnych przede wszystkim w Afryce i na Bliskim Wschodzie. Pod opieką UNHCR pozostaje 13 milionów uchodźców, z czego około połowę stanowią dzieci.

W obozach, których przebywają uchodźcy, bardzo często brakuje światła i prądu, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo oraz sprawia, że życie zamiera tam po zmroku. Globalna kampania IKEA „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”, w której udział bierze również łódzki sklep, wychodzi naprzeciw temu problemowi.

W ramach akcji „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców” z każdej sprzedanej żarówki LED-owej IKEA Foundation przekazuje 1 euro na rzecz UNHCR. To właśnie dzięki tym środkom zostanie zakupione oświetlenie, które przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz warunków życia uchodźców. Fundusze będą też przeznaczone na tworzenie i wdrażanie rozwiązań wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych, a także rozwój edukacji w obozach dla uchodźców.

Kampania „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców” została zorganizowana po raz pierwszy w 2014 roku. Polacy bardzo aktywnie zaangażowali się w akcję – polskie sklepy IKEA zebrały ponad 121 tysięcy euro. Globalnie udało się zgromadzić i przekazać 7,7 miliona euro.

Tegoroczna druga edycja kampanii potrwa od 1 lutego do 28 marca.

Filmy na temat kampanii:
www.youtube.com/watch?v=Gd_jP9ZaxeQ
www.youtube.com/watch?v=z59yAQGz3aY