Niestety, ich trwałość bynajmniej nie wzrosła wraz ze wzrostem ich poziomu zaawansowania; wielu z nas z sentymentem wspomina „cegły” z początku naszego stulecia, które często są sprawne technicznie do dziś. Smartfony znacznie częściej ulegają awariom. Dlaczego i czy można samemu je usunąć?

Uszkodzenia mechaniczne

Niemożność korzystania z telefonu na skutek uszkodzeń mechanicznych może być spowodowana wieloma przypadkami. Oto najczęstsze, które – niestety – wymagają skorzystania z usług serwisu:

  • Upadek telefonu może się zdarzyć każdemu. Jeżeli nie jest on zabezpieczony zamykanym etui, upadek może skutkować stłuczeniem wyświetlacza, który jest delikatnym elementem. Jeżeli nie lubimy etui, warto zabezpieczyć wyświetlacz za pomocą folii lub szkła ochronnego. Wymiana stłuczonego wyświetlacza jest dość kosztowna
  • Zalanie wodą może mieć miejsce na plaży, basenie lub… w wannie. Samodzielnie możemy w tej sytuacji jedynie natychmiast wyłączyć telefon i jeżeli istnieje możliwość wyjęcia baterii – wyjąć i wysuszyć. Następnie pozostaje już tylko wizyta w serwisie
  • Nieoryginalna ładowarka może wyrządzić niemałą szkodę telefonowi. Nie warto kupować niemarkowej, taniej ładowarki, jeżeli np. zgubimy oryginalną, którą kupiliśmy w zestawie z telefonem. Tania ładowarka może spowodować obniżenie żywotności baterii, zniszczenie układu kontroli ładowania, a w skrajnym przypadku nawet zwarcie i zapalenie się telefonu
  • Nieostrożne obchodzenie się z telefonem podłączonym do ładowarki jest przyczyną uszkodzenia gniazda ładowania, które jest elementem bardzo wrażliwym. Nagłe szarpnięcie może spowodować awarię, której nie da się usunąć w warunkach domowych
  • Skrajne temperatury są bardzo szkodliwe dla baterii, dlatego wychodząc z domu zarówno podczas silnych mrozów, jak i upałów, lepiej wyłączyć telefon. W nowoczesnych modelach telefonów coraz częściej samodzielna wymiana baterii jest niemożliwa i wymaga odwiedzenia serwisu.

Awarie z przyczyn systemowych

Większość smartfonów działa w systemie operacyjnym Android, dlatego najwięcej złośliwego oprogramowania powstało właśnie dla tego systemu. Złośliwe programy dzielą się na następujące grupy:

  • Szpiegujące – udające legalną aplikację, po zainstalowaniu rejestruje wszystkie wykonane operacje, wiadomości, loginy i hasła, co umożliwia hakerowi np. dostęp do konta bankowego i wyczyszczenie go z pieniędzy
  • Ransomware – programy blokujące pliki użytkownika i oferujące odblokowanie ich po zapłaceniu określonej kwoty pieniężnej. Absolutnie nie należy za to płacić, a odzyskiwanie danych z telefonu warto zlecić specjaliście. Istotne jest robienie regularnych kopii zapasowych – najlepiej ustawić okresowe wykonywanie kopii zapasowych w konfiguracji telefonu
  • Robaki (worms) – najbardziej uciążliwe wirusy, które same się „namnażają”, bez ingerencji użytkownika. Najczęściej przychodzą w wiadomościach sms, dlatego nigdy nie należy klikać w jakiekolwiek linki w wiadomościach z nieznanych adresów
  • Trojany – wirusy, które zwykle „przyklejają się” do legalnych aplikacji i instalują się razem z nimi. Mogą powodować różne spustoszenia w telefonie, łącznie z jego zablokowaniem.

Jeżeli zaobserwujemy częste zawieszanie się aplikacji, zwiększone zużycie danych bez wyraźnej przyczyny, wyskakiwanie reklam, kiedy nie jest włączona żadna aplikacja, wysokie rachunki za telefon, bardzo szybkie wyczerpywanie się baterii bądź silne nagrzewanie się telefonu – trzeba dokonać przeglądu zawartości telefonu.

Jeżeli program antywirusowy nie zadziałał, można podjąć próbę ręcznego usunięcia złośliwego oprogramowania. Są na to dwa sposoby:

  • Uruchomienie telefonu w trybie awaryjnym, co dezaktywuje wszystkie aplikacje, w tym oprogramowanie złośliwe, następnie poprzez Ustawienia -> Aplikacje -> Pobrane aplikacje odnaleźć te, których nie powinno być i odinstalować je. Może się zdarzyć, że złośliwe oprogramowanie uniemożliwia odinstalowanie; w tej sytuacji trzeba z Ustawień wejść w Zabezpieczenia -> Administratorzy urządzenia i tam odnaleźć złośliwą aplikację, a następnie kliknąć Dezaktywuj. Uprawnienia dostępu zostaną usunięte i będzie można odinstalować złośliwe oprogramowanie
  • Przywrócenie ustawień fabrycznych, co jednak skutkuje usunięciem wszystkich danych z telefonu. Przydaje się w takich sytuacjach kopia zapasowa, o której była mowa wcześniej. W systemie Android przywracanie ustawień fabrycznych wykonuje się wchodząc w Ustawienia, następnie Kopia zapasowa i przywracanie -> Przywracanie danych fabrycznych -> Resetuj telefon. Należy wprowadzić hasło, kontynuować, po czym ponownie włączyć telefon i przywrócić kopię zapasową, wykonaną przed pojawieniem się problemu.

Najlepiej zapobiegać infekcjom za pomocą dobrego programu antywirusowego, który najlepiej zakupić od producenta, a nie ściągać z przypadkowej strony. Oprócz tego konieczne są bieżące aktualizacje plików systemowych. W przypadku poważnej awarii i utraty danych, należy się zgłosić do specjalistycznego serwisu, takiego jak DataLab, który odzyska dane z uszkodzonego telefonu.