Ulotki bez czytania wrzucamy do koszy na śmieci. Przerwy reklamowe w TV wykorzystujemy na przygotowanie herbaty. Jesteśmy głusi na tradycyjne formy reklamy, ale firmy nie chcą być nieme. Rozwijają nowy i bardzo skuteczny sposób komunikacji z klientami, stają się naszymi przyjaciółmi, dostarczając porad, raportów, własnych przemyśleń, słowem, stosują marketing treści.

Irytacja czy wdzięczność klienta?

Wyobraźmy sobie Marka, który własnymi siłami remontuje mieszkanie. Marek wyszukał w internecie blog eksperta, który radził jak krok po kroku postawić ściankę działową w pokoju. Czytanie co i rusz przerywał mu pojawiający się baner reklamowy firmy remontowej. Baner szybko zamknął, a z czytanego artykułu zaczerpnął sporo przydatnej wiedzy. Zauważył też, że na blogu sporo jest informacji, które przydadzą mu się na późniejszym etapie prac, zapisał się więc na newsletter, by być „na bieżąco” z nowinkami od eksperta.

Zarówno blog, jak i baner reklamowy miały za zadanie dotarcie do potencjalnego klienta, ale to blog okazał się skuteczny. Po pierwsze, trafnie odpowiedział na potrzeby Marka, który szukał porady, a nie produktu. Po wtóre, specjalista wzbudził jego zaufanie, prezentując ogrom wiedzy związanej z remontem mieszkań. Teraz autorowi porad będzie zdecydowanie łatwiej sprzedać Markowi swoje produkty, tym bardziej że zyskał nową drogę kontaktu - adres e-mail potencjalnego klienta.

Narzędzia content marketingu

Nasz bloger zbudował doskonalszy model konwersacji z klientem, wykorzystując do tego jedno z narzędzi content marketingu. Firmy wykorzystują też inne drogi dotarcia do klientów, m.in. artykuły eksperckie publikowane na własnych stronach internetowych lub w branżowych portalach internetowych, filmy wideo, infografiki, newslettery, e-booki i wiele innych.

Polski marketing treści na wysokim poziomie

Content marketing oferowany polskim przedsiębiorcom nie różni się od możliwości dostępnych na zachodzie Europie. Porównując oferty rodzimych firm marketingowych z ich odpowiednikami zagranicznymi, np.https://www.internetum.com/marketing/, można przekonać się, że stosowane narzędzia są takie same (PR, content marketing, e-mail marketing, social media, SEO oraz PPC (pay per click)). Różnice mogą występować w intensyfikacji wybranych działań, co wynika z odmiennych preferencji użytkowników internetu w poszczególnych krajach (np. polscy odbiorcy rzadziej niż Brytyjczycy czytają e-maile reklamowe).

Nieznany content marketing

Marketing treści jest akceptowany i pożądany przez użytkowników internetu, ale nadal wielu przedsiębiorców nie rozumie, jak duży jest jego potencjał. „Sukces content marketingu to w dużej mierze zasługa jego elastyczności i otwartości na wypróbowywanie nowych technik, takich jak konkursy czy quizy. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, który poszukuje bezpośredniego kontaktu z klientem, content marketing rozpoczyna dialog oparty na słuchaniu potrzeb klienta” (źródło: https://www.marketin9.com/what-is-content-marketing/ ).

Wydaje się, że malejące zainteresowanie internautów przestarzałymi formami marketingowymi już wpływa na większe zaangażowanie firm w tworzenie użytecznych treści, nawet kosztem innych rodzajów promocji.