Rynek gier ma się w naszym kraju coraz lepiej, a jego wartość rośnie z roku na rok.

0,5 mld dolarów za polski rynek gier

Według raportu NewZoo w 2018 r. polski rynek gier był wart 0,5 mld dolarów. Tym samym zajęliśmy 23. miejsce wśród światowych potęg w ich produkcji. Na pierwszych miejscach zestawienia znalazły się takie silne rynki, jak:

  •    Chiny – wartość rynku gier 34,4 mld dolarów,
  •    USA – 31,5 mld dolarów,
  •    Korea Południowa – 5,8 mld dolarów,
  •    Niemcy – 5 mld dolarów,
  •    Wielka Brytania – 4,7 mld dolarów.

Polski rynek gier wideo w 2018 roku zanotował aż 9-procentowy wzrost i jego wartość przekroczyła 2 mld zł. To wyjątkowy wynik w skali europejskiej, a rok 2019 zapowiada się tak samo dobrze zdaniem menadżera Rafała Basaja ze studia Bloober Team.

Na wartość rodzimego rynku gier pracuje przede wszystkim kilka największych firm. Za większość branży odpowiada piątka największych marek, łącznie wartych 23,5 mld złotych, jak wskazuje raport „Forbes” z 2018 roku. Pierwsza dziesiątka to łącznie 25,59 mld zł, a reszta, na miejscach od 10. do 25. w rankingu najcenniejszych firm produkujących gry, warta jest 600 mln złotych.

W pierwszej piątce raportu „Forbes” znalazły się:

  •    CD Projekt – z kapitalizacją 18,9 mld zł,
  •    Techland – 3,5 mld zł,
  •    11bit studios – 1,1 mld zł,
  •    PlayWay – 805 mln zł,
  •    Ten Square Games – 620 mln zł.

Nie tylko CD Projekt

W Polsce działa ponad 300 studiów produkujących gry. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie notowanych jest siedmiu producentów gier, a w New Connect co najmniej kilkunastu. Prym pod względem kapitalizacji wiedzie CD Projekt, twórca m.in. „Wiedźmina”, a także PlayWay i 11bit studios. Kapitalizacja CD Projekt przekroczyła w 2018 roku 11 mld dolarów i tym samym spółka awansowała do indeksu WIG20. Produkuje ona gry RPG, a hitem okazały się trzy części „Wiedźmina”. Nie powstanie czwarta, za to CD Projekt może przebić swoją własną produkcję nowym tytułem „Cyberpunk 2077”. Jej wirtualny świat jest 4-krotnie większy niż w „Wiedźminie”. Eksperci szacują, że dzięki nowej grze CDP osiągnie w 2019 roku nawet 800 mln zł zysku netto.

Techland, zajmujący drugie miejsce w rankingu największych firm produkujących gry, zajmuje się branżą gier typu survival horror. Do jego najbardziej znanych produkcji zaliczają się „Dead Island” i „Dying Light”.

Z kolei 11bit Studios zajmuje się grami typu indie, a najważniejsze tytuły tego studia to „This War of Mine” oraz „Frostpunk”. Natomiast Ten Square Games specjalizuje się w grach mobilnych, takich jak „Let’s Fish” oraz „Fishing Clash”.

Rodzime firmy projektujące i produkujące gry na PC, na konsole i mobilne cieszą się szacunkiem branży. Międzynarodowe środowisko wykazuje zainteresowanie ich działalnością. Podczas największych branżowych targów gier komputerowych Gamescom w Kolonii w sierpniu 2018 roku nasi producenci zajmowali rekordową powierzchnię wystawową. Swoje dzieła pokazywali na nich CD Projekt, Techland i inne, mniejsze firmy.

Gry na PC kontra gry mobilne

Zauważalny jest wzrost zainteresowania zarówno producentów, jak i odbiorców grami mobilnymi. Raport NewZoo pokazał, że w 2018 roku stanowiły one 47 proc. wartości rynku gier. Zbliżamy się powoli do granicy, gdy popularność gier mobilnych i na PC oraz konsole będzie szacowana na tym samym poziomie. Jeszcze w 2012 roku mobilne gry stanowiły 20 proc. rynku gier.

Prognozy wskazują, że segment ten będzie się umacniał kosztem gier na konsole i PC. W 2021 roku jego wartość ma wynieść około 174 mld dolarów. Największy popyt na gry mobilne występuje na rynku chińskim, a to Chiny właśnie mogą poszczycić się największym rynkiem gier w skali światowej.

W przypadku wielu tytułów na rynku gier w Polsce można grać z innymi graczami online, co zwiększa przyjemność z uczestnictwa w wirtualnej rozgrywce. Przyda się przy tym na pewno najszybszy internet stacjonarny w UPC.