Dokładniej rzecz ujmując pod kątem jednej wyszukiwarki, jaką jest Google. To tam w końcu kierujemy swoje pierwsze kroki, kiedy chcemy wyszukać informacji. Po wpisaniu frazy i kliknięciu przycisku "Enter" naszym oczom ukazują się wyniki wyszukiwania. Rolą specjalisty SEO jest to, żeby promowane przez niego witryny znajdowały się jak najwyżej w tych wynikach. Dzięki temu są one chętniej odwiedzane przez internautów, co zwiększa szansę na skorzystanie z usług lub produktów, które oferuje dana firma, do której należy strona.

SEO freelancer czy agencja - kogo wybrać do współpracy?

Specjalista SEO może być zarówno freelancerem, np. https://matt-kozlowski.com, jak i pracować w agencji SEO. Z czyich usług lepiej skorzystać? Nie ma na to oczywiście jednoznacznej odpowiedzi. SEO freelancer pracuje z reguły samodzielnie, na własnej działalności gospodarczej. Nikogo nie zatrudnia, ale bardzo często zdarza się, że współpracuje z innymi specjalistami, takimi jak: copywriterzy, marketingowcy czy webdesignerzy. Z kolei agencja SEO ma zatrudnionych kilkunastu pracowników, co może mieć przełożenie na ewentualną cenę za wykonaną usługę. 

Decydując się na współpracę z SEO freelancerem na pewno możemy liczyć na bardziej indywidualne podejście i lepszy kontakt bezpośredni. Osoba taka nie ma aż tak bardzo rozbudowanej bazy klientów, dlatego każda zlecona mu usługa jest dla niego na wagę złota. Znane agencje, które mają wiele zleceń, mogą w niektórych przypadkach kręcić nosem. Najlepiej sprawdzi się tutaj metoda prób i błędów, więc na początku warto skorzystać z jednej, jak i z drugiej opcji.

Na czym polega pozycjonowanie stron w Google?

W głównej mierze pozycjonowanie stron w Google polega na nieustannym poprawianiu wszystkich elementów, mogących mieć wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim trzeba zadbać o odpowiednią optymalizację kodu HTML strony oraz o prawidłową konstrukcję witryny. Pod tym pojęciem kryje się głównie odpowiednie rozmieszczenie wszystkich elementów tak, aby zarówno użytkownicy, jak i roboty indeksujące, z łatwością dotarli do interesujących treści. Te z kolei muszą być wartościowe i odpowiednio zoptymalizowane. Ważne jest umieszczenie w nich słów kluczowych oraz ustawianie odpowiednich nagłówków.

Trzeba również zadbać o odpowiednie funkcjonowanie strony www pod względem technicznym. Witryna nie powinna zawierać żadnych błędów oraz powinna się szybko ładować. Należy również przygotować jej wersję mobilną, żeby można ją było prawidłowo wyświetlać na smartfonach. Kiedy wszystko działa prawidłowo, to zostaje nam jeszcze link building, czyli zdobywanie linków z innych stron internetowych.

Jaki powinien być idealny specjalista SEO?

Jeżeli trzeba by było porównać specjalistę SEO do jakiegoś zwierzęcia, to najlepszym wyborem byłby... kameleon. Osoba odpowiedzialna za promowanie witryn musi nieustannie dostosowywać się do panującego otoczenia. W świecie SEO nie ma nic stałego. Wypracowany wynik szybko może odejść w niepamięć, jeżeli zaprzestanie się dalszych działań. Te z kolei również muszą się od siebie różnić. Nieważne więc czy ktoś pracuje w agencji czy jest SEO freelancerem - taka osoba musi być nastawiona na ciągłe zmiany. Algorytm Google modyfikowany jest nawet kilkaset razy w ciągu roku. Każde jego uaktualnienie może sprawiać, że potrzebna będzie ponowna optymalizacja stron.

Czy specjalista SEO musi mieć odpowiednie wykształcenie?

Wielu specjalistów SEO ma wykształcenie związane z informatyką lub marketingiem. Studia na takich kierunkach na pewno mogą pomóc w pracy, natomiast nie są koniecznością, ani gwarancją sukcesu. Osoba zajmująca się pozycjonowaniem musi ciągle poszerzać swoją wiedzę. Dlatego musi dużo czytać, uczestniczyć w szkoleniach, spotkaniach branżowych, no i oczywiście wyciągać wnioski ze swojej dotychczasowej pracy.

Dlaczego pozycjonowanie stron w Google wymaga cierpliwości?

Każdy chciałby szybko widzieć efekty swojej ciężkiej pracy. Niestety w pozycjonowaniu nie ma drogi na skróty. Jest to długi i bardzo żmudny proces, więc bardzo ważna jest tutaj odpowiednia strategia oraz cierpliwość. Dotyczy to zwłaszcza nowych stron internetowych, które muszą dopiero "zdobyć zaufanie" algorytmu Google. Dobrze wykonana praca zostanie jednak wynagrodzona w odpowiednim czasie.

Czy zmysł analityczny jest ważny?

Praca specjalisty SEO to nieustanna analiza różnego rodzaju danych. Zanim rozpocznie on pozycjonowanie danej witryny, to w pierwszej kolejności musi zrobić audyt SEO. Stanowi on podstawę działań związanych z optymalizacją oraz marketingiem. Pozwala zdiagnozować błędy lub ewentualne ryzyka, na które trzeba zwrócić uwagę w procesie promocji strony www. Audyt SEO powinien być szczegółowy oraz bardzo rozbudowany. Musi również prowadzić do konkretnych wniosków oraz do stworzenia dalszego planu działania.Dlatego specjalista SEO musi posiadać zdolność analitycznego myślenia.

Pomysłowość i kreatywność zawsze w cenie

Oprócz wspomnianej cierpliwości oraz analitycznego umysłu, specjalista SEO musi charakteryzować się kreatywnością oraz elastycznością. Dlaczego? Bo każdy klient ma inny budżet, inne wymagania, inne oczekiwania oraz inny poziom wiedzy na temat marketingu internetowego. Trzeba się więc dopasować nie tylko do algorytmu Google, ale również do zleceniodawcy. Kreatywność przyda się natomiast przy rozwiązywaniu różnego rodzaju problemów., które można napotkać podczas pozycjonowania strony www lub przy tworzeniu skomplikowanych i niestandardowych projektów.

Czym jeszcze powinien wyróżniać się specjalista SEO?

Specjalista od pozycjonowania stron internetowych musi być również odporny na stres i umieć działać pod presją czasu. Niektórzy klienci mogą stawiać bardzo wysokie wymagania oraz oczekiwać szybkich rezultatów. Rozwiązania, które do tej pory były skuteczne, mogą okazywać się niewystarczające. Dodatkowo cały czas wisi widmo kary, którą w każdej chwili może nałożyć Google. Presja potrafi więc być duża, jednak specjalista SEO nie może jej ulegać, bo w przeciwnym razie zacznie popełniać błędy, które mogą obniżyć skuteczność jego pracy.

Bardzo ważna jest również dobra organizacja pracy. Jej tempo potrafi być szybkie, a ilość rzeczy do zrobienia naprawdę duża. Bardzo ważna jest tutaj terminowość oraz bieżące informowanie klienta o osiąganych efektach. Dodatkowo trzeba również wywiązywać się ze złożonych obietnic. Dobrze poukładana osoba będzie więc miała zdecydowanie łatwiej odnaleźć się w tym środowisku.

Specjalista SEO powinien posiadać umiejętność sprawnego komunikowania się. Po pierwsze z klientem, a po drugie z osobami, z którymi na co dzień współpracuje. Trzeba umieć słuchać oraz skutecznie przedstawiać swoje argumenty, najlepiej prostym i zrozumiałym dla wszystkich językiem. Pozwoli to nawiązać długofalowe relacje z klientem oraz usprawni pracę całego zespołu, który jest odpowiedzialny za optymalizację strony.