ad

Sytuacja jednak nieco komplikuje się, gdy wierzycielem jest skarb państwa, a taka pomoc może być uznana za nieuzasadnione faworyzowanie podmiotu. By plan restrukturyzacyjny związany z układem zobowiązań dłużnika zakończył się więc sukcesem, niezbędne jest przeprowadzenie procesu, jakim jest test prywatnego wierzyciela.

Czym jest test prywatnego wierzyciela

Test prywatnego wierzyciela stanowi istotny mechanizm w procesie restrukturyzacji spółki, w której podmiot publiczny jest wierzycielem. Jako że - jak wcześniej wspomniano, warunkiem koniecznym przeprowadzenia restrukturyzacji z sukcesem jest porozumienie się z wierzycielami w kwestii umorzenia lub zmiany warunków zadłużenia, na taki ruch musiałby się zdecydować właśnie Skarb Państwa, a to z kolei może być uznane za faworyzowanie tego danego podmiotu. 

W celu weryfikacji, czy pomoc publiczna przyznawana jest w warunkach rynkowych, wykonuje się właśnie test prywatnego wierzyciela z pomocą wykwalifikowanych specjalistów SIPEX - wycena przedsiębiorstwa, wycena nieruchomości

Test prywatnego wierzyciela wykonywany jest na podstawie art. 140 ust. 2 Prawa restrukturyzacyjnego, który jasne wskazuje wsparcie Państwa jako uzasadnione jedynie w sytuacji, w której dokonywane jest na warunkach akceptowalnych pod względem finansowym także dla wierzyciela. 

Jaki jest podstawowy cel testu prywatnego wierzyciela?

Test prywatnego wierzyciela ma jeden podstawowy cel - syntetyczną weryfikację, czy wierzyciel publiczny, czyli Skarb Państwa zachowuje się w przypadku restrukturyzowanej spółki w taki sposób, w jaki zachowałaby się inna prywatna firma. Jak dobrze wiemy, każdy podmiot prywatny, który zgłasza roszczenie do dłużnika w celu dochodzenia wierzytelności, zabiega o to, by potencjalne warunki wykonania układu były dla niego w jakimś stopniu opłacalne pod kątem finansowym. Jeśli w drodze ugody dłużnik jest w stanie zaproponować optymalne warunki , to prywatny wierzyciel z pewnością zaakceptuje je.

prywatny wierzyciel

W przypadku wierzytelności wierzyciela publicznoprawnego, taki proces może być wykonany jedynie w momencie, gdy warunki takiej ugody w ramach wykonania układu będą rynkowe - a zatem czy takiej samej sytuacji, podmiot finansujący prywatny, kierowany pobudkami ekonomicznymi wyraziłby zgodę na porozumienie. Test wierzyciela wykonywany z inicjatywy dłużnika odpowie nam więc na pytanie, czy wsparcie publiczne przyniesie jakikolwiek, nawet minimalny zysk w długim terminie w normalnych warunkach rynkowych.

Z czego składa się test prywatnego wierzyciela wykonywany w stosunku do poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych? 

Test prywatnego wierzyciela bezpośrednio składa się z elementów determinujących, czy istnieje możliwość uzyskania wsparcia finansowego przez Skarb Państwa. Dlatego też test ten składa się z informacji na temat:

  • stopnia zaspokojenia potrzeb wierzycieli;

  • wartości długu należnego podmiotowi publicznemu;

  • analizy zaangażowanego kapitału porównywalnych inwestycji;

  • wartości całego majątku dłużnika;

  • opłat związanych z postępowaniem upadłościowym, które byłoby prowadzone wobec dłużnika;

  • szczegółowych propozycji w przypadku zawarcia ugody dla podmiotów publicznych w postępowaniu restrukturyzacyjnym;

  • syntetycznej oceny, czy wierzytelności poszczególnych wierzycieli publicznoprawnych będą zaspokojone w większym stopniu przy postępowaniu upadłościowym z uwzględnieniem ryzyka ogólnego i uwzględnieniem ryzyka branżowego.

To tylko najważniejsze elementy wchodzące w skład tak istotnego mechanizmu, jakim jest test prywatnego wierzyciela. Jeśli wynik testu okaże się pozytywny, wsparcie państwa nie będzie miało znamion pomocy publicznej, i restrukturyzacja takiej spółki może się odbyć bez komplikacji.