ad

Mimo protestu naszych radnych, odcinek drogi od węzła Pabianice Północ do Rąbienia zostanie przekształcony w drogę powiatową. 

– To bardzo duże, dodatkowe koszty utrzymania tak ważnej drogi dla regionu łódzkiego - mówi starosta Krzysztof Habura. - Tworząc budżet na 2022 rok nie byliśmy przygotowani na takie koszty. Nie wiedzieliśmy, że dojdą nam kolejne kilometry dróg.

Jak podaje Starostwo, tylko w okresie zimowym odśnieżanie chodników na tym odcinku będzie kosztowało 30.000 zł netto, a dróg 90.000 zł netto.

Radni Powiatu Pabianickiego nie zgodzili się na przejęcie odcinka dawnej DK71. Starostwo odwołało się od decyzji Sejmiku. Niestety protest został odrzucony przez Wojewodę Łódzkiego.

– Odwołamy się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego - mówi stanowczo starosta. 

Przekazany odcinek drogi jest odcinkiem o bardzo ważnym, ponadregionalnym znaczeniu transportowym i co się z tym wiąże jest odcinkiem o bardzo dużym natężeniu ruchu. Przekazanie takiej drogi powiatowi nieprzygotowanemu do tego w sposób organizacyjny i finansowy, może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji. Przede wszystkim pogorszenia stanu nawierzchni, a co za tym idzie także bezpieczeństwa podróżujących.

Koszty utrzymania 13 km tej drogi w ciągu roku szacowane są w sumie na około 300.000 zł. To koszty między innymi łatania dziur, zamiatania, malowania pasów, utrzymywania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, odśnieżania i posypywania piaskiem.

– Nie będziemy w stanie remontować obecnych dróg i budować nowych w powiecie pabianickim. To nie będzie wynikało ze złej woli, ale z braku środków finansowych - podkreśla Krzysztof Habura. - To przekazanie jest też niezgodne z ustawą. Nie może dochodzić do sytuacji, w której po wybudowaniu odcinka autostrady, bądź drogi ekspresowej dotychczasowa droga krajowa stając się drogą wojewódzką jest praktycznie od razu, wręcz z automatu przekazywana zarządom powiatów.