Według Reutera banki, przytłoczone wnioskami klientów, zaczęły przyspieszać wdrażanie automatyzacji. Tylko boty sprawdzające wnioski o pożyczkę były w stanie poradzić sobie z rosnącą ilością wniosków.

Gwałtowny wzrost wniosków kredytowych

Eksperci serwisu finansowo-analitycznego foxycredit.com potwierdzają, że popyt na kredyty konsumpcyjne rzeczywiście istotnie wzrósł od początku roku. Szczególnie popularne wśród pożyczkobiorców są pożyczki krótkoterminowe. Eksperci przypisują rosnące zainteresowanie klientów działaniom podejmowanym w wielu krajach w celu ograniczenia maksymalnej stawki oprocentowania. Pozwoliło to zmniejszyć obciążenie kredytobiorców i przyciągnąć nowych klientów w czasie pandemii.

Statystyki europejskie wskazują również na gwałtowny wzrost popytu na kredyty w porównaniu z końcem 2020 r. Niewielką stagnację można było zauważyć dopiero późną wiosną, gdy samoizolacja skłoniła mieszkańców do oszczędzania. Na przykład, kredyty w Norwegii wzrosły do ​​rekordowego poziomu 3,93 miliarda koron. Z kolei w Rosji kwota ta wzrosła z 22,6 mln rubli w czerwcu do 23 mln rubli w lipcu.

W Polsce można zaobserwować niewielki skok z 8,10 mln zł w lipcu 2021 r. do 8,13 mln zł w sierpniu 2021 r., głównie dzięki obniżonemu oprocentowaniu, które przyszli kredytobiorcy mogą połączyć z daną ofertą i porównać z innymi ofertami pożyczek.

W Bułgarii i Rumunii nastąpił płynniejszy wzrost liczby wniosków o pożyczkę, ale personel nie jest już w stanie poradzić sobie z rosnącą ilością pracy. Wprowadzenie botów to jedne z pierwszych decydujących zmian technologicznych, jakie wprowadzono do światowych systemów bankowych w czasie kryzysu COVID.

Roboty szybciej procesują wnioski

Automatyzacja niektórych operacji bankowych została wdrożona pomimo tego, że koszty systemów informatycznych zostały obniżone po raz pierwszy od 2009 roku - podaje International Data Corporation (IDC). Boty stały się priorytetem w rozwoju struktur finansowych.

Sondaże IDC pokazują, że banki uważają roboty za oczywiste, szybkie i niedrogie rozwiązanie radzenia sobie z obciążeniem pracą w czasie kryzysu. Świadczą o tym wypowiedzi przedstawicieli czołowych struktur bankowych w Europie.

  • Simon McNamara, dyrektor generalny firmy NatWest z siedzibą w Wielkiej Brytanii, informuje, że boty umożliwiają obsługę większej liczby wniosków kredytowych niż kiedykolwiek wcześniej.
  • Elżbieta Solińska, Dyrektor Operacji w Banku Santander w Polsce dodaje, że robotyka jest rozwijana w banku już od 2018 roku, a dzięki zautomatyzowanym procesom można zaoszczędzić czas na powtarzalnych i manualnych procesach, zmniejszając czas oczekiwania klienta i towarzyszące temu koszty.
  • Bank UBS, reprezentowany przez Mike'a Dargana, dyrektora Global Technology, informuje o stworzeniu sześciu niezależnych botów w ciągu trzech dni. Automatyzacja pomogła poradzić sobie z dużym napływem wniosków kredytowych związanym z kryzysem.

Nowoczesne technologie i wprowadzenie automatyzacji, nie tylko wykorzystanie botów do sprawdzania wniosków kredytowych i danych pożyczkobiorców, ale także tworzenie wysoce bezpiecznych pamięci masowych w chmurze. Instytucje finansowe priorytetowo traktują przenoszenie zaszyfrowanych informacji do chmury, aby zapewnić pracownikom dostęp do danych z domu, a także przyspieszyć zapytania klientów.

Mike Dargan z UBS identyfikuje cztery główne obszary, w których pracuje dział IT: doskonalenie systemów pełnoprawnej pracy zdalnej, stabilność oprogramowania, zapewnienie ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa, ochrona przed włamaniami i atakami hakerów.