Jeśli tak, bardzo możliwe, że zastanawiasz się nad zapewnieniem odpowiedniego bezpieczeństwa swoim klientom - i to, dosłownie, już od progu. Zarówno ty sam, jak i twoi pracownicy doskonale znacie specyfikę pracy i jesteście dokładnie przeszkoleni pod względem obowiązującego na terenie firmy regulaminu BHP. Jednak wszyscy ci, którzy w biurze są gośćmi, czyli klienci indywidualni, kontrahenci, kurierzy itp., powinni być otoczeni szczególną opieką, tak, aby zminimalizować ryzyko wypadku. Podpowiadamy, co można zrobić, aby wszyscy Klienci czuli się bezpiecznie.

Szklane drzwi? Oznacz je.

Szklane drzwi nadają pomieszczeniu bardzo nowoczesny charakter. Dobrze się prezentują, a dzięki przeszkleniu pracownicy firmy już z daleka widzą, że zbliża się klient. Najczęściej drzwi ze szkła występują w formie rozsuwanych się automatycznie połaci, przy których zamontowany jest czujnik ruchu. Choć w teorii wszystko wydaje się dopięte na ostatni guzik, w praktyce nierzadko dochodzi do niefortunnych zdarzeń, których przyczyną jest brak lub niekompletne oznaczenie drzwi. Klient, szczególnie ten, który do biura przyszedł po raz pierwszy, może najzwyczajniej nie zauważyć szyb. Efekt nietrudno sobie wyobrazić. W najlepszym razie będzie to chwila konsternacji, w najgorszym zaś — rozbity nos i popękane szkło. Zdecydowanie nie jest to sytuacja, którą twoi klienci chcieliby doświadczyć na własnej skórze. Dlatego w trosce o zdrowie klientów, warto oznaczyć wejście do biura. Można zrobić to za pomocą nalepki umiejscowionej na wysokości wzroku (średnio około 1,60 m od podłoża) z napisem Uwaga drzwi czy Wejście/Wyjście. W przypadku drzwi rozsuwanych, może być to informacja Drzwi otwierają się automatycznie. Oznaczeniem będzie też nie tylko napis, ale też zwracający uwagę wzór, np. żółto-czarna szachownica.

Schody z blachy - co zrobić, by były bezpiecznie?

Wiele biur przy magazynach czy halach posiada wejście, do którego trzeba dostać się po blaszanych schodach. Tego typu schody są łatwe w eksploatacji — są stosunkowo lekkie, ażurowe, a tworzywo, z którego są wykonane (najczęściej blacha LOHR) posiada odpowiednie perforacje, które zapewniają dobrą przyczepność, dzięki czemu blacha zyskuje właściwości antypoślizgowe. To właśnie na tę cechę powinniśmy zwracać szczególną uwagę — niedopuszczalne jest stwarzanie ryzyka poślizgnięcia się na schodach. Każdy stopień powinien mieć optymalną wysokość — za najbardziej wygodne uznaje się te, których wysokość wynosi 15 cm. Ważne jest, aby wszystkie stopnie posiadały taką samą wysokość. To właśnie z różnicy wysokości (najczęściej ostatniego stopnia, co wymuszone jest koniecznością dostosowania wysokości schodów do podłoża, do którego prowadzą) dochodzi do wielu potknięć.

Miejsca niedostępne dla klientów

Zwróć też uwagę na to, aby odpowiednio zabezpieczyć w firmie miejsca, które nie powinny być dostępne dla klientów. Informacja o wstępie tylko dla osób upoważnionych to podstawa, ale i to niekiedy nie wystarcza. Jeżeli prowadzisz mini warsztat i w bliskości biura jest pomieszczenie, w którym znajdują się maszyny czy przedmioty, które mogą stanowić zagrożenie (wycinarka, piła tarczowa, ostre noże, spawarki etc.) to nigdy nie pozwalaj na to, by pozostawić do niego swobodny dostęp, podczas, gdy sam rozmawiasz w tym czasie z klientem. Nigdy nie wiadomo, czy podczas konsultacji do pomieszczenia z niebezpiecznym oprzyrządowaniem nie dostaną się osoby trzecie, którym może stać się krzywda. Zamykaj takie pomieszczenie na klucz - jest to rozwiązanie rozsądne pod względem zapewnienia bezpieczeństwa Klientom, ale też pod kątem profilaktyki przeciwkradzieżowej.


Bezpieczeństwo klienta jest jedną z ważniejszych kwestii, o jakie trzeba zadbać, jeśli prowadzimy swoją firmę. Jeśli obawiasz się, że nie wszystko przemyślałeś i potrzebujesz wsparcia od strony profesjonalistów w tej dziedzinie, zawsze możesz poprosić o konsultację firmę działającą w obszarze BHP.