Liczba takich witryn przekroczyła już 54 tys., a zarejestrowanych w Polsce firm, które prowadzą sprzedaż online, jest już ponad 250 tys. Na co zwrócić uwagę, zakładając sklep, aby zaproponować klientom lepsze rozwiązania niż konkurencja?

Zakładanie sklepu WWW – co jest istotne?

Klienci w sieci mają coraz większe wymagania. Niektóre rozwiązania są dla nich standardem i spodziewają się, że je zawsze uzyskają. Jeśli sklep ich zawiedzie, to na pewno nie złożą zamówienia. Na co zwrócić uwagę, aby tak się nie stało?

  • Domena – warto sprawdzić adres przed rejestracją. Czy nie był wykorzystywany do nielegalnej działalności albo działał pod nim sklep, który upadł, pozostawiając długi? Czy domena nie ma negatywnej historii w Google? Warto sprawdzić adres w takich narzędziach jak Wayback Machine, Senuto, Semstorm, Ahrefs, aby domena od początku nie była naszym problemem.
  • Dostosowanie do użytkownika – każda funkcja w sklepie powinna być tak zoptymalizowana, aby internauta łatwo sobie poradził z jej obsługą. Proste ścieżki zakupowe, łatwa dostępność poszczególnych opcji, filtrowanie wyników wyszukiwania – to rozwiązania niezbędne.
  • Zoptymalizowane opisy – nie chodzi wyłącznie o optymalizację pod słowa kluczowe. Treści muszą być wartościowe dla odbiorcy. Nie wystarczy podanie parametrów technicznych. Internauta musi wiedzieć, co one oznaczają. Warto dodać filmy i zdjęcia, na których widać, jak się korzysta z przedmiotu i jakie są tego efekty. Rozbudowane opisy są czasochłonne, ale warto je mieć.
  • Różne formy dostawy i płatności – klienci mają pod tym względem różne preferencje. Jeśli oczekiwane opcje nie są dostępne, to zainteresowany może zrezygnować z zakupu, mimo że już prawie podjął decyzję. Dobrym krokiem jest zaoferowanie darmowej dostawy od określonej kwoty. To pozytywnie wpływa na wartość koszyka – klienci są skłonni zamówić więcej, jeśli nie muszą płacić za przesyłkę.
  • Optymalizacja pod SEO – nie chodzi wyłącznie o zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, wewnętrzne linkowanie, szybkie ładowane czy szyfrowane połączenie. Najczęściej warto opisywać elementy na stronie za pomocą danych strukturalnych. Dzięki temu w wynikach wyszukiwania może się pojawić cena produktu, stan magazynowy, średnia ocena i inne informacje. To elementy, które mają wpływ na współczynnik klikalności w Google.
  • Różne formy kontaktu – czat, telefon, formularz kontaktowy. Odpowiedzi od sklepu powinny nadchodzić ekspresowo.
  • Zakup bez rejestracji – to standard w sklepach WWW. Nie każdy internauta chce zakładać konto. Warto dać możliwość zamówienia bez tego działania. Jeśli jednak wymagamy rejestracji, to oczekujmy jak najmniej danych. Długie formularze nie zachęcają do zakupów.
  • Techniki optymalizujące wartość koszyka – jest ich wiele, a w tym wspomniane darmowe dostawy. Inne to np. darmowe produkty na zasadzie np. kupisz 2, dostajesz jeden gratis. Innym jest proponowanie kupującym droższych artykułów, ale zwracając ich uwagę na lepsze parametry i większe możliwości.
  • Minimalny design – jeśli jakiś element w sklepie za nic nie odpowiada, jest zbędny, to lepiej go usunąć. Obecnie grafika sklepów składa się najczęściej z logo, tła, zdjęć produktów i grafik związanych z marketingiem. Zbędne zdjęcia mogą rozpraszać uwagę internautów – nie warto ich dodawać.
  • Newsletter – to rewelacyjny sposób na zdobywanie zamówień. Warto zachęcać internautów do dołączania do newslettera np. rabatem na pierwsze zakupy, a później promocjami, które są dostępne tylko dla tych, którzy otrzymują e-maile od firmy. Można ich informować o promocjach, nowościach i cieszyć się stałymi klientami.

Zanim sklep będzie dostępny dla internautów, powinien być wielokrotnie przetestowany. Należy analizować użyteczność, przejść przez ścieżkę zakupową, szukać błędów i je eliminować. Im więcej osób sprawdzi witrynę, tym lepiej. Ile kosztuje utworzenie sklepu i utrzymanie? Tego można się dowiedzieć na blogu smartbees.pl. Nie wystarczy założyć sklep. Trzeba go rozwijać i dostosowywać do panujących trendów.