Okazuje się, że rower elektryczny możemy stworzyć samodzielnie, konwertując nasz stary jednoślad. To opcja korzystna pod względem ekonomicznym i bardzo elastyczna dla rowerzystów. O szczegóły na temat montażu napędów elektrycznych do rowerów postanowiliśmy spytać przedstawiciela firmy ZibiBike, która specjalizuje się w tym asortymencie.

Czy każdy może przerobić swój rower na elektryczny i ile to kosztuje?

Dla zwykłego użytkownika, który nigdy nie miał do czynienia z prostymi naprawami lub majsterkowaniem przy rowerze, przerobienie go na rower wspomagany elektrycznie nie będzie wcale takie proste – uczula nas ekspert z ZibiBike. Jednak w Internecie nie brakuje filmów instruktażowych i materiałów tekstowych – trzeba podstawowych narzędzi, dużo wolnego czasu i trochę cierpliwości. Gotowe zestawy dla rowerów elektrycznych posiadają instrukcję montażu, podobnie jak składane meble czy zabawki dla dzieci. W warunkach garażowych jest to całkowicie wykonalne praktycznie przez każdego rowerzystę.

Co do ceny rowerów elektrycznych, przerobienie swojego ulubionego jednośladu na rower ze wspomaganiem elektrycznym jest zdecydowanie tańszą opcją, niż kupienie takiego roweru w sklepie. Cena zestawu na ZibiBike.pl z napędem na przednie koło, przeznaczonym głównie dla rowerów miejskich zaczyna się już od 2.000 zł, podczas gdy za fabryczny rower wspomagany musimy zapłacić co najmniej 3.500 złotych.

Jak wygląda typowy zestaw do samodzielnego przerobienia roweru na elektryczny?

Nie jest to skomplikowana elektronika – przyznaje nasz gość z firmy ZibiBike. Na typowy zestaw na przednie koło składają się: silnik o mocy 250W, bateria zasilająca, kontroler wbudowany w uchwyt baterii oraz tylko jeden przewód. Zamiast wyświetlacza możemy stosować darmową aplikację na smartfona z systemem Android lub iOS, która łączy się z systemem przez system Bluetooth. W przypadku napędu na tylne koło, zestaw składa się z silnika o mocy dostosowanej do przeznaczenia roweru, baterii zasilającej, kontrolera wbudowanego w uchwyt baterii, wyświetlacza oraz tylko dwóch przewodów.

Od czego zależy wybór rodzaju napędu do roweru elektrycznego?

Doradzamy naszym klientom, aby zawsze zastanowili się, jak będą wykorzystywać swój nowy rower elektryczny. W ZibiBike oferujemy napędy na przód oraz na tył. Silnik montuje się w miejscu piasty koła – to opcja estetyczna i funkcjonalna dla samego rowerzysty. Rowery z silniczkiem elektrycznym w przednim kole to wariant raczej dla rowerzystów miejskich – moc silnika to 250 W, więc świetnie nadaje się jako wspomaganie pedałowania po równej, jednolitej nawierzchni. Napęd w tylnym kole daje większe możliwości do poruszania się po ciężkim terenie.