W związku z tym w polskim Kodeksie ruchu drogowego pojawił się zbiór przepisów dotyczących poruszania się pojazdami elektrycznymi. Jakich zasad trzeba więc przestrzegać podczas jazdy na rowerze z napędem elektrycznym?

Czy rower elektryczny to wciąż rower w świetle polskiego prawa?

Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się z zawrotną prędkością, a hulajnogi i rowery z napędem elektrycznym coraz śmielej zastępują klasyczne środki transportu. W związku z tym w polskim Kodeksie ruchu drogowego pojawił się zbiór przepisów dotyczących poruszania się pojazdami elektrycznymi. Jakich zasad trzeba więc przestrzegać podczas jazdy na rowerze z napędem elektrycznym?

W ostatnich kilku latach na polskim rynku pojawiło się wielu producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Frelin, którzy oferują nowoczesne rowery wyposażone w silnik elektryczny. Dla przyszłych użytkowników tych pojazdów wątpliwą kwestią może być jednak to, czy rower elektryczny jest traktowany jak klasyczny rower w świetle polskiego prawa i czy jazda na jednośladzie wymaga dodatkowych uprawnień. Otóż, prawo o ruchu drogowym dokładnie określa, że rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny, zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Oznacza to więc, że pojazdy o takich parametrach oferowane przez polskiego producenta rowerów elektrycznych mogą być traktowane jak klasyczne rowery i nie wymagają rejestracji, ani posiadania dodatkowych uprawnień. Rowerem z napędem elektrycznym mogą poruszać się osoby pełnoletnie oraz dzieci, które posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy typu A1, AM, B1, T.

rower elektryczny

Gdzie można jeździć rowerem elektrycznym?

Rowery elektryczne traktowane jak klasyczne jednoślady, podlegają tym samym przepisom prawa drogowego. Oznacza to więc, że rowerzyści mogą korzystać wyłącznie ze ścieżek rowerowych, dróg dla rowerów oraz dróg publicznych, jeśli nie są to trasy szybkiego ruchu. Ważną kwestią jest również jazda po zmroku – każdy polski producent pojazdów wolnobieżnych powinien więc wyposażyć rowery w światła pozycyjne przednie i tylne, które użytkownik powinien uruchomić podczas poruszania się po drodze w nocy. Całkowicie zabrania się natomiast jazdy rowerem po chodniku. Takie działanie jest bowiem traktowane jako wykroczenie i grozi mandatem w wysokości 100 zł. Poruszanie się na rowerze elektrycznym w stanie nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu również podlega karze grzywny w wysokości od 1000 do nawet 2500 zł.