W tym artykule poznasz praktyczne wskazówki, jak możesz ją samodzielnie rozpocząć.

Wady i zalety sprzedawania w Internecie

Eksperci z Eactive #wiemyjak jednoznacznie wskazują, że prowadzenie sprzedaży przez Internet jest złożonym zadaniem. Zanim więc przejdziemy do konkretnych porad, jak ją rozpocząć, omówmy pokrótce to, czego możesz się po niej spodziewać.

Sprzedaż internetowa – zalety:

  • Taki rodzaj działalności możesz do pewnego stopnia w pełni wykonywać z domu. To duża korzyść w obecnej sytuacji, gdzie wiele przedsiębiorstw nie może działać stacjonarnie.
  • Jeśli chcesz sprzedawać w Internecie, w dużym stopniu mogą Ci w tym pomóc Twoje zainteresowania. Dzięki nim możesz łatwiej wejść w niszę, która ma w sobie potencjał.
  • Sprzedawanie w Internecie nie ma aż tak dużej bariery wejścia, jak tradycyjne biznesy – nie musisz od razu wynajmować nieruchomości i zaopatrywać się w duże zapasy produktów.

Sprzedaż internetowa – wady:

  • Wygenerowanie pierwszych zysków może zająć nieco czasu. Niektóre branże są bardzo konkurencyjne, dlatego odpowiednie wypromowanie swojej oferty będzie wymagać planowania i cierpliwości.
  • Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie minimalnymi kosztami, przez pewien czas będziesz musiał zajmować się praktycznie wszystkim – prowadzeniem strony, obsługą klienta, wysyłką produktów itd. Wymaga to zdobycia umiejętności ze zróżnicowanych dziedzin.

Przejdźmy więc do konkretnych porad, jak zacząć sprzedawać przez Internet.

Własna strona – pierwsze kroki

Pierwszym krokiem jest zakup domeny. Jej nazwa powinna być związana z rodzajem produktów, jakimi chcesz handlować lub stanowić nazwę własną samego sklepu. Oprócz samej domeny potrzebujesz także hostingu. Oczywiście będzie on droższy od tego, jaki wystarczy do założenia prostej strony internetowej.

Obecnie ważnym elementem każdego sklepu internetowego jest także certyfikat SSL, który zadba o jego bezpieczeństwo oraz pozwoli mu zdobywać lepsze pozycje w Google.

Opracuj ofertę, dzięki której łatwiej będzie Ci wejść na rynek

Wejście na praktycznie każdy rynek wiąże się z wieloma wyzwaniami. Aby zatem nie utrudniać sobie tego zadania, musisz działać w odpowiedni sposób. Gdy już wybierzesz ogólną branżę (np. odzież), czas zawęzić swoją ofertę jeszcze bardziej.

Jak to zrobić? Możesz skorzystać z pomocy ekspertów, pozycjonowane lokalne EACTIVE sprawi, że uzyskasz odpowiedź, na każde ze swoich pytań. Możesz również wybrać bezpłatne narzędzia SEO, takie jak Ubersuggest, by wyszukać niezbyt konkurencyjne zapytania z dużym potencjałem. Sporo z nich to tzw. frazy kluczowe z długiego ogona. Składają się one z 3 i więcej słów. Nie mają oczywiście tylu zapytań co krótkie i popularne słowa kluczowe, jednak są bardziej niszowe i przez to właśnie mniej konkurencyjne.

W wielu przypadkach w grę nie muszą wchodzić nawet frazy z długiego ogona. Oto przykładowe zapytania powiązane ze słowem sukienka:

LPSłowo kluczoweŚr. liczba wyszukiwań w miesiącuStopień trudności w optymalizacji SEO
1sukienka301 00091
2sukienka na wesele301 00073
3sukienka w kwiaty40 50055
4sukienka midi27 10057
5sukienka na sylwestra12 10047
6sukienka marynarka12 10052
7sukienka jeansowa9 90051
8sukienka dresowa9 90051
9sukienka sweterkowa9 90051
10sukienka dzianinowa8 10051

Zwróć uwagę, że inne frazy generują zdecydowanie mniej wyszukiwań w miesiącu, jednak pozycjonowanie się na nie jest znacznie łatwiejsze. Oprócz takich zapytań rozważ też frazy, których zapytania są zawężone pod względem lokalizacji np. sklep ogrodniczy Pabianice czy sklep z sukienkami w Pabianicach.

Tego typu sprecyzowane zapytania pomogą Ci także lepiej docierać do swojej grupy docelowej. Jeśli dokładnie przygotujesz swoją ofertę właśnie pod nią, zyskasz dzięki temu lepszy współczynnik konwersji. W przypadku sklepów najczęściej będzie to oznaczało zwiększenie sprzedaży w odniesieniu do użytkowników odwiedzających Twoją stronę.

Zdobywaj klientów przez różne kanały

Sprzedaż internetowa wymaga oczywiście odpowiedniej promocji. Na szczęście w sieci możesz reklamować się na liczne sposoby, nie nadwyrężając przy tym swojego budżetu. Rozważ zatem następujące opcje:

  • Media społecznościowe – udostępniaj przydatne informacje dla klientów i zamieszczaj zdjęcia produktów.
  • Blog – jeden z lepszych sposobów na generowanie ruchu na swojej stronie. Publikuj złożone poradniki zakupowe i informuj o nowościach branżowych.
  • E-mail marketing – zachęcaj klientów do zapisania się na listę mailingową, aby zawsze pozostawać z nimi w stałym kontakcie.
  • Kanał na YouTube – niektóre zagadnienia produktowe najlepiej omawiać w formie video. Warto zatem jednocześnie założyć kanał YouTube, który posłuży jako dodatkowe narzędzie promocji.

Teraz już wiesz, jak rozpocząć sprzedaż internetową

Sprzedaż w Internecie nie przyniesie oczywiście zysków od razu. Zastosuj się jednak do tych porad i miej cierpliwość, a na pewno uda Ci się z powodzeniem rozpocząć działalność w sieci.