ad

Ile czasu poświęcamy na surfowanie po sieci, a ile na siedzenie przed telewizorem?

Polak korzysta z internetu ponad 2 godziny dziennie

Badania Gemius/PBI z 2018 roku dowodzą, że Polacy średnio na przeglądanie internetu poświęcają około 2 godzin i 6 minut każdego dnia. Rocznie daje to 766,5 godziny, czyli ponad miesiąc bez przerwy jesteśmy online.

Istnieje pewne zróżnicowanie regionalne dotyczące czasu poświęcanego na surfowanie po sieci. Polacy poświęcają na to codziennie:

  •    2 godz. i 21 min – w woj. mazowieckim;
  •    2 godz. i 13 min – w woj. śląskim i woj. łódzkim;
  •    2 godz. i 12 min – w woj. małopolskim;
  •    2 godz. i 10 min – w woj. pomorskim;
  •    2 godz. i 9 min – w woj. podlaskim, wielkopolskim i podkarpackim;
  •    2 godz. i 7 min – w woj. zachodniopomorskim;
  •    2 godz. i 6 min – w woj. świętokrzyskim;
  •    2 godz. i 5 min – w woj. dolnośląskim;
  •    2 godz. i 4 min – w woj. lubelskim;
  •    2 godz. – w woj. warmińsko-mazurskim;
  •    1 godz. i 58 min – w woj. kujawsko-pomorskim;
  •    1 godz. i 57 min – w woj. lubuskim;
  •    1 godz. i 51 min – w woj. opolskim.

Autorzy badania Gemius/PBI sprawdzili, czy to Polki, czy Polacy częściej korzystają z internetu. Największy udział kobiet wśród internautów zanotowano w woj. pomorskim (52 proc.) oraz mazowieckim (51 proc.). Najwięcej panów przegląda sieć w woj. świętokrzyskim i lubuskim – po 54 proc.

26 mln internautów w Polsce

Firma doradcza Deloitte szacuje, że w Polsce z internetu korzysta ponad 26 mln Polaków. Spośród nich ponad 70 proc. Polaków ma dostęp do internetu stacjonarnego, 25,5 proc. korzysta z internetu mobilnego, a 49,8 proc. ma dostęp do internetu mobilnego w telefonie.

Z sieci można dziś korzystać znacznie łatwiej i szybciej. W takich zmianach swój udział miał m.in. internet światłowodowy. Na przykład mieszkańcy Warszawy mogą już korzystać w ramach oferty na internet i telewizję UPC - https://www.upc.pl/internet/kup-internet/ - z połączenia z siecią o prędkości do 1 GB/s.

264 minuty przed telewizorem dziennie

W 2016 roku według raportu „Average daily TV viewing time per person in selected countries worldwide” przeciętny Polak poświęcał na oglądanie telewizji 264 minuty. Tym samym na tle mieszkańców innych krajów w tej kategorii uplasowaliśmy się na drugim miejscu, zaraz po Stanach Zjednoczonych. Amerykanie w 2016 roku oglądali telewizję po 270 min dziennie.

Natomiast w 2017 roku według danych Statista.com wśród europejskich krajów Polska znajdowała się na 9. miejscu pod względem czasu poświęcanego na telewizję przez przeciętnego obywatela. Wówczas było to 259 minut dziennie.

Rynek telewizyjny według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji cały czas się zmienia. W I kwartale 2018 roku KRRiT podawała, że statystyczny Polak oglądał telewizję przez 4 godziny i 50 minut dziennie, czyli o 3 minuty dłużej niż w I kwartale 2017 roku. Średnia wielkość widowni minutowej całej telewizji wyniosła z kolei ponad 7 mln 146 tys., czyli średnio o 70 tys. więcej niż przed rokiem.

Co wygrywa – telewizja czy internet?

Z przedstawionych statystyk i badań wynika, że średnio na oglądanie telewizji Polacy przeznaczają 4 godziny i 50 minut dziennie, a na surfowanie po internecie tylko 2 godziny i 6 minut. Telewizja „przebija” internet dwukrotnie i jest najważniejszym medium na rynku, pozostawiając daleko w tyle prasę i radio.

Należy jednak mieć na uwadze to, że często telewizję oglądamy bezwiednie, tj. zajmujemy się różnymi czynnościami domowymi – praniem, prasowaniem, gotowaniem i sprzątaniem – podczas gdy „w tle” gra telewizor. Nie skupiamy się na treściach, jakie są wyświetlane na ekranie. Jesteśmy więc biernymi użytkownikami, podczas gdy w trakcie surfowania po internecie internauta jest aktywny. Sam wybiera treści, z którymi chce się zapoznać. Dlatego trudno tu mówić o całkowitej i bezdyskusyjnej dominacji telewizji w polskim społeczeństwie.