Analitycy STS największej firmy bukmacherskiej w Polsce, typują termin zakończenia prac budowlanych na autostradzie A1 na odcinku Stryków - Tuszyn.

- Prace są wykonywane nawet przed terminem – mówi Macie jZalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi. - Jeśli zima będzie łagodna i tempo prac zostanie utrzymane, to przed wakacjami pojedziemy już tym odcinkiem A1.

Ale szef Budimeksu obiecywał, że swój odcinek skończy budować jeszcze w tym roku.

- Nawet jeśli im się uda, to nie sądzę, żeby pozostałym wykonawcom się udało tak szybko skończyć - dodaje.

Zdaniem bukmacherów też nie uda się oddać inwestycji do końca 2015 roku.

Kurs na TAK wynosi 1.95, a na NIE 1,67. Oznacza to, że gdyby jednak zakończono budowę do 31 grudnia 2015 roku, za każde postawione 100 złotych na TAK można wzbogacić się o 171,6 złotych.

Zgodnie z umowami prace powinny zakończyć się w sierpniu 2016 roku.

Kto buduje ten kawałek autostrady?

Cały czterdziestokilometrowy fragment został podzielony na trzy części. Zadanie I – odcinek od węzła Łódź – Północ (A-1/A-2) do węzła Brzeziny (A-1/DK 72) o długości 14,1 km (295+850 - 310+000km) wybuduje konsorcjum firm Strabag – Budimex. Wartość kontraktu to 339.623.175,69 zł. Zadanie II – odcinek od węzła Brzeziny (A-1/DK 72) do węzła Romanów (A-1/DW714) o długości 11 kilometrów (310+000 - 321+010 km) wykona firma Mota-Engil. W tym przypadku wartość kontraktu wynosi 360.747.073,93 zł. Zadanie III – odcinek od węzła Romanów (A-1/DW714) do węzła Tuszyn (A-1/DK91) o długości ok. 16 km (320+010 - 335+937,65 bez odcinka 322+150 – 324+950, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź Południe). W tym przypadku wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex (lider) i Strabag za kwotę 327.041.625 zł.

Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu) ocenia się na 30-40 lat. Wykonawcy mają 22 miesiące wraz z okresami zimowymi na sfinalizowanie prac, czyli od chwili podpisania umowy (października 2014 roku).