Od piątku (1 lipca) jeździmy nową obwodnicą Łodzi. Bezpłatnie. Z Pabianic możemy na nią wjechać za Rzgowem lub wcześniej - drogą ekspresową S8 z Pawlikowic lub Dobronia.
 
- Samochody już czekały na otwarcie. Byłem zaskoczony, że przyjechało ich dwa razy więcej, niż jeździ w tym czasie po S8 – mówi Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA.
 
40-kilometrowym odcinkiem A 1 jeździmy darmo. Dopiero jesienią ruszy elektroniczny system poboru opłat – viaTOLL.  Wtedy za przejechanie łódzkiego docinka kierowcy zapłacą od 8 do 21,20 zł.
 
Auta osobowe będą wpuszczane bezpłatnie ponad 18 miesięcy, bo tyle zajmie firmie Orlen budowa stacji paliw, restauracji i hotelu w Miejscu Obsługi Pasażerów w Wiśniowej Górze. 
 
Odcinek autostrady otworzył wicepremier Piotr Gliński. Obecni byli ministrowie: Andrzej Adamczyk i Jerzy Szmit. Była prezydent Łodzi Hanna Zdanowska, wojewoda Zbigniew Rau i marszałek Witold Stępień. Niezaproszony przyszedł poseł Cezary Grabarczyk.
 
Nowa trasa ma klasę techniczną „A”, co oznacza, że może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra i pas awaryjny o szerokości 3 m. Pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 m szerokości. Maksymalna prędkość na tej drodze wynosi 140 km/h.

- Na opisywanym odcinku znajdują się liczne obiekty inżynierskie: mosty, wiadukty, przepusty i przejścia dla zwierząt, łącznie jest ich około 90 - wyjaśnia Zalewski.

Odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna ma długość około 40 kilometrów. Mamy tutaj cztery węzły autostradowe: „Brzeziny” (A1/DK72), „Łódź Wschód” (A1/DW713), „Romanów” (A1/DW714) i „Tuszyn” (A1/DK1).

- W ramach innego kontraktu wybudowany został węzeł „Łódź Południe”, który łączy autostradę A1 z drogą ekspresową S8 – dodaje Zalewski. - Pozwoli on doskonale skomunikować autostradę z całą aglomeracją łódzką.

Powstały cztery miejsca obsługi podróżnych pierwszej kategorii: „Skoszewy Wschód”, „Skoszewy Zachód”, „Wiśniowa Góra Wschód”, „Wiśniowa Góra Zachód”, po dwa dla każdego kierunku ruchu.

Trwałość drogi ocenia się na 30-40 lat. Kosztowała 1.027.411.873 zł.

- Ten 40-kilometrowy odcinek autostrady pozwoli na wyprowadzenie całego ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi. Odciąży całą aglomerację łódzką – przewiduje Zalewski. - Teraz od Rzgowa do Strykowa przejadą w pół godziny. Wcześniej, jadąc przez miasto, zajmowało to nawet dwie i pół godziny.