ad

Temat budowy przystanku kolejowego Pabianice-Północ pojawił się ok. pięć lat temu. W 2017 roku samorząd województwa łódzkiego przedstawił założenia tzw. programu przystankowego, finansowanego ze środków unijnych. Prace zaplanowano pierwotnie na lata 2019 – 2021. Nie udawało się jednak rozstrzygnąć przetargu na wykonanie tego zadania. W czerwcu 2021 roku, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A poinformowały o podpisaniu z wykonawcą umowy. Mimo to prace ziemne nie ruszyły. Ma się to zmienić w ciągu kilku najbliższych tygodni.

- Przesunięcie terminu budowy jest spowodowane przede wszystkim kilkakrotnym anulowaniem ogłaszanych przez PKP PLK przetargów. Spółka rezygnowała z zamówień, bo pojawiające się w nich oferty przekraczały zakładany budżet. Ostatecznie zadanie zrealizuje Sarinż – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Projekt zakłada budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 150 metrów. Będą na nim ławki, wiaty z informacją pasażerską i oświetlenie. Przewidziano też miejsca parkingowe (przy ul. Karniszewickiej) oraz wiatę rowerową. Obiekt ma być dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na przystanku będą zatrzymywać się pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obsługujące trasę z Łodzi do Zduńskiej Woli i Sieradza. Istnieje szansa, że zostanie włączony do obsługi wraz z początkiem obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2023/2024. Jak czytamy na stronie transport-publiczny.pl, "przystanek ma skrócić drogę do pociągu dla mieszkańców północnych dzielnic miasta. Czas przejazdu do dworca Łódź Kaliska będzie oscylować wokół 10 – 15 min.".

Pabianicki przystanek powstanie w ramach projektu „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Wartość pabianickiej inwestycji to ok. 14 mln zł. Pieniądze na jej realizację pochodzą głównie z dotacji unijnej, a część z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Inwestycja ma być oddana do użytku przed końcem 2023 roku.

W związku z rozpoczęciem prac, 12 marca wejdzie w życie modyfikacja kolejowego rozkładu jazdy. Czas przejazdu pociągów z Pabianic do Łodzi wydłuży się o około minutę. Zmieniony rozkład będzie obowiązywał do 10 czerwca. Szczegóły znajdziecie TUTAJ.

Czy przystanek kolejowy w tym miejscu jest potrzebny? Pabianiczanom na rękę bardziej byłby bezkolizyjny przejazd na ul. Lutomierskiej, o który zabiegają od dawna.

Przeczytaj też: Walczą o wiadukt