Interesujesz się logistyką lub rozważasz rozpoczęcie działalności biznesowej związanej z branżą TSL? Dowiedz się więcej o transporcie morskim towarów do Polski!

Główne porty

W Polsce istnieją dwa główne porty morskie — Port Gdańsk i Port Gdynia. Dzięki strategicznemu położeniu na mapie Morza Bałtyckiego pełnią ważną rolę w międzynarodowym transporcie towarów w kontenerach. Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych portów bałtyckich. Z kolei port w Gdyni należy do grona najszybciej rozwijających się portów w regionie Morza Bałtyckiego.

Dostępne połączenia

Polskie porty są dobrze skomunikowane z wieloma ważnymi regionami gospodarczymi. Transport morski z Gdyni i Gdańska pozwala dotrzeć do portów w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Północnej. Jest to zatem niezwykle skuteczny i wygodny sposób na eksport w kontenerach z Polski i szeroki dostęp do światowych rynków. Kontener z Gdańska może bezpośrednio dotrzeć np. do Szanghaju. To bez wątpienia sprzyja rozwojowi gospodarczemu regionów morskich i całej Polski.

Czas i koszt dostawy

Czas dostawy towarów w ramach transportu morskiego do Polski zależy od lokalizacji portu nadania kontenerów do Polski. Ważnym czynnikiem jest też trasa, czyli liczba kilometrów do pokonania przez statek. Przykładowo import w kontenerach do Polski z Chin trwa co najmniej 35 dni. Z kolei transport kontenerowy morski z Turcji to zaledwie od 10 do 14 dni.

Dłuższy czas dostawy w kontenerach morskich rekompensują niższe koszty transportu niż w przypadku np. wielu połączeń lotniczych cargo. Fracht morski zależy od takich czynników jak:

  • długość trasy
  • waga i objętość ładunku
  • rodzaj towaru
  • okres nadania ładunku
  • waluta rozliczeniowa
  • wybór firmy transportowej

Transportowane towary

Drogą morską z i do Polski są przywożone różnorodne towary. W przypadku Gdańska często można spotkać się z zamówieniami na ładunki drobnicowe w kontenerach, ropę naftową, paliwa, materiały budowlane, zboża czy też nawozy sztuczne. Wielkość i specyfika ładunku determinuje wybór odpowiedniego rodzaju kontenera, który zapewni bezpieczny transport towarów. 

Warto zaznaczyć, że transport morski kontenerowy jest niezwykle opłacalny i wygodny dla wielu firm. Pozwala też na sprawną wymianę handlową między Polską a światem. Co więcej, Ilość i typ towarów w przypadku wysyłki kontenerów drogą morską z i do Polski nadal jest w fazie intensywnego rozwoju. 

Pakowanie towarów

Pakowanie towarów odgrywa kluczową rolę w transporcie morskim. Wybranie odpowiednich opakowań czy też kontenerów pozwala zapewnić bezpieczeństwo towarów podczas dostawy do portu docelowego. Dzięki solidnym, dobrze dopasowanym kontenerom dostawa odbyć się bez uszkodzeń i strat towaru. 

W przypadku wysyłki kontenerów do Polski zdecydowanie warto rozważyć postawienie na usługi firm logistycznych, które profesjonalnie zapakują i zabezpieczą towar przed wysyłką. Ponadto takie przedsiębiorstwa często oferują korzystne cenowo ubezpieczenia właśnie na wypadek uszkodzenia, zniszczenia czy też zagubienia towaru np. podczas transportu kontenera do Gdyni.

Niezbędna dokumentacja

W transporcie morskim do Polski istotną kwestią jest kompletna i odpowiednio przygotowana dokumentacja. Przewóz towarów przez międzynarodowe wody wymaga spełnienia różnorodnych wymogów celnych, podatkowych i regulacyjnych. Niezbędne dokumenty często obejmują m.in. faktury handlowe, listy przewozowe, deklaracje celne, a także certyfikaty zgodności czy też świadectwa pochodzenia. Staranna organizacja dokumentacji zapewnia sprawny przebieg procesu celno-administracyjnego i pozwala na uniknięcie zbędnych opóźnień w dostawie towarów np. w kontenerach 40 HC i 20 DC do Polski. Dobrym pomysłem może być też zlecenie skompletowania i opracowania ważnych dokumentów firmie logistycznej.

Bezpieczeństwo transportu morskiego

Bezpieczeństwo jest bez wątpienia jedną z najważniejszych zalet transportu morskiego. Współczesne statki towarowe są wyposażone w zaawansowane systemy monitorowania i kontroli, co minimalizuje ryzyko katastrofy morskiej. To z kolei znacząco zmniejsza ryzyko utraty czy też  uszkodzenia ładunku. Ponadto istnieje szereg międzynarodowych standardów i regulacji dotyczących bezpieczeństwa morskiego, a ich przestrzeganie jest ściśle egzekwowane. W ten sposób towar w kontenerach 20- i 40-stopowych może dotrzeć do celu w nienaruszonym stanie.