Co kryje się pod nazwą startup? Jak działają tego typu przedsiębiorstwa?

Czym jest startup?

Potocznie startupami nazywa się świeżo zarejestrowane, małe firmy, najczęściej jednoosobowe działalności gospodarcze, które dopiero zaczynają funkcjonować. Nie jest to jednak prawidłowe rozumienie tego terminu. Zgodnie z definicją, startup to młode lub tymczasowe przedsiębiorstwo, poszukujące modelu biznesowego, który zapewniłby mu zyskowny rozwój. Nie oznacza to, że jest to firma prowadzona wyłącznie przez osoby młode i niedoświadczone. Startupy mogą zakładać zarówno osoby stawiające pierwsze kroki na rynku pracy, jak i osoby doświadczone, prowadzące najróżniejsze biznesy już wcześniej.

Jak odróżnić startup od innych form działalności? Firmy tego typu charakteryzują się następującymi cechami:

  • krótka historia działalności (maksymalnie 5-10 lat),
  • innowacyjność,
  • perspektywa zwiększenia skali działania,
  • działalność w warunkach dużego ryzyka,
  • wysoka szansa na szybki zwrot inwestycji (w przypadku odniesienia sukcesu).

Finansowanie działalności typu startup odbywa się najczęściej z wykorzystaniem środków własnych założycieli, „aniołów biznesu”, inkubatorów przedsiębiorczości, funduszy kapitałowych, bądź pozyskanych metodą crowdfundingu. Momentem, w którym przedsiębiorstwo przestaje być uważane za startup, może być osiągnięcie zysku, fuzja lub przejęcie.

Czym się zajmują startupy?

Startupy w Polsce najczęściej związane są z technologiami informacyjnymi, branżą komunikacyjną, IT oraz z sektorami high-tech. Firmy te zajmują się często tworzeniem aplikacji mobilnych, usługami internetowymi czy działalnością e-commerce. Sytuacja wygląda podobnie na całym świecie – to technologia oraz internet dominują w kręgu zainteresowań startupów. Nie oznacza to, że przedsiębiorstwa z innych branż nie mogą odnieść sukcesu, wykorzystując taki model biznesowy.

Startup to zazwyczaj krótkoterminowy projekt, przy którym pracuje grupa ludzi, a czasem nawet jedna osoba. Celem firmy jest poszukiwanie innowacyjnej inwestycji, która w niedługim czasie mogłaby przynieść satysfakcjonujące zyski. Praca odbywa się zwykle w bardzo szybkim tempie, aby zmieścić się w ustalonym terminie. Chociaż projekty startupowe wiążą się często z wysokim ryzykiem, to w przypadku powodzenia przedsięwzięcia, osiągnięte zyski bywają dużo wyższe niż w „tradycyjnych” przedsiębiorstwach.

Gwarancją sukcesu startupu jest znalezienie ciekawego, chwytliwego pomysłu, który będzie rozwiązaniem istniejącego problemu. Twórcy startupu pracują nad stworzeniem i dostarczeniem klientom innowacyjnego produktu, usługi lub sposobu działania. Startupy realizują więc nowatorskie, nieszablonowe projekty, których celem jest przyniesienie odbiorcom zupełnie nowej, atrakcyjnej dla nich oferty.

Internet dla firmy, która jest startupem

Startupy to w przeważającej większości firmy, które swoją działalność prowadzą online. W takiej sytuacji posiadanie niezawodnego internetu firmowego jest bardzo ważne. Nawet jeśli startup dotyczy zupełnie innej branży niż technologiczna czy e-commerce, dostęp do internetu w dzisiejszych czasach jest niezbędny do prowadzenia każdej firmy. Globalna sieć to idealne miejsce do rozwoju dla startupu. Dzięki obecności w internecie firma może pozyskiwać finansowanie, zdobywać klientów, zwiększać zasięg na odbiorców międzynarodowych. Bycie online zwiększa szansę na sukces finansowy startupu.

Jeśli ruszasz właśnie z własnym biznesem startupowym i potrzebujesz szybkiego i niezawodnego internetu, zapraszamy więc do zapoznania się z ofertą dla firm od UPC: https://www.upc.pl/biznes/internet/kup-internet/