Pamiętajmy, że 97% menedżerów ma profil na LinkedIn. Dowiedz się, jak LinkedIn może pomóc w rozwoju Twojej firmy.

LinkedIn - co to jest za serwis?

To sieć społecznościowa dla kontaktów B2B. Obecnie ma ponad 800 milionów zarejestrowanych użytkowników. To ogromny potencjał dla biznesu. Dzięki globalnemu zasięgowi możliwości nawiązywania kontaktów i prowadzenia biznesu są niemal nieograniczone: na LinkedIn można tworzyć posty, śledzić innych użytkowników, komentować posty innych i udostępniać je. Oczywiście jako obserwator możesz po prostu czytać to, co napisali inni.

LinkedIn - w jaki sposób działa?

Sposób działania jest niezwykle intuicyjny. Sam portal również na bieżąco podpowiada, co można zrobić, aby poprawić swój profil, a warto zaznaczyć, że założenie i prowadzenie konta na LinkedIn jest całkowicie darmowe. Warto przeznaczyć odpowiednio dużo czasu na jego prawidłowe wypełnienie, aby było to wartościowe konto dla innych użytkowników. Pamiętaj, że inni użytkownicy mogą szukać Cię z różnych powodów i jeśli Twój profil jest prawie pusty, może nie być dla nich atrakcyjny. Nie zapomnij więc zwrócić uwagi na takie elementy jak ładne zdjęcie profilowe, przemyślane zdjęcie w tle oraz dobrze wypisane poprzednie miejsca pracy i umiejętności.

LinkedIn jest również ważnym elementem skutecznego networkingu, ponieważ możesz wysłać nawet 500 zaproszeń tygodniowo. Warto regularnie poszerzać swoją sieć, bo to szansa na nawiązanie ciekawych znajomości, a pamiętaj, że LinkedIn jest wykorzystywany przez wiele osób do pozyskiwania ofert i możliwości sprzedaży.

Dodatkowo, według ekspertów z agencji Sales Robots, większość użytkowników LinkedIn to osoby zorientowane na biznes, co może generować dobrej jakości leady.

LinkedIn w Polsce — statystyki

Obecnie w Polsce jest około 4,5 mln użytkowników LinkedIn. Jeśli przyjrzymy się krajom w Europie Zachodniej, okaże się, że prawie co druga osoba ma konto na LinkedIn.

Dlatego, nawet jeśli jeszcze nie założyliście konta na LinkedIn, warto spróbować, bo liczba nowych użytkowników będzie systematycznie rosła. I pamiętaj, że to szansa na biznes i możliwość znalezienia klientów i inwestorów.

Osobisty profil w serwisie społecznościowym LinkedIn

Jak wspomniano wcześniej, stworzenie i prowadzenie profilu jest całkowicie darmowe, a LinkedIn można wykorzystać na wiele różnych sposobów. Ale w najbardziej ogólnym sensie to Twoja osobista wizytówka i wygodne miejsce do zaprezentowania swojego profesjonalizmu.

Często, gdy spotykasz kogoś po raz pierwszy, nie wiesz, o co mu chodzi, ale szybko możesz się o tym przekonać, przeglądając jego profil na LinkedIn. Jeśli widzisz, że dana osoba dobrze włącza się w dyskusje i zamieszcza wnikliwe i wartościowe komentarze oraz posty, Twoje zaufanie do niej natychmiast wzrośnie.

Na LinkedIn możesz robić wiele rzeczy, ale jedną bardzo ważną jest zapraszanie nowych użytkowników do swojej sieci. Ta czynność powinna być wykonywana często. Nie przejmuj się ograniczeniami — LinkedIn pozwala na posiadanie niemal nieograniczonej liczby kontaktów. Dokładnie 30 tysięcy, a to jest oczywiście bardzo dużo.

Profil firmy w serwisie społecznościowym LinkedIn

Profile firmowe są zdecydowanie bardziej pasywne niż prywatne. Można za jego pomocą tworzyć wartościowe treści, ale dotrzeć tylko do niewielkiej grupy odbiorców. Pamiętaj jednak, że zamieszczenie profilu firmowego na LinkedIn ma aspekt symboliczny i figuratywny. Po prostu daje dobre wrażenie, że firma jest obecna i aktywna na tym profilu. Pokazuje, że jesteś profesjonalnie zaangażowany w biznes i wiesz, co jest ważne.

Sprzedaż na LinkedIn to szansa dla Ciebie

Pamiętaj, że wiele osób działa na LinkedIn głównie po to, aby na koniec sprzedać swoje produkty/usługi. Oczywiście nie zawsze oznacza to sprzedaż bezpośrednią. Niektórzy wolą bardziej organiczne podejście. Zgadzają się, że jeśli nawiążesz wartościowe kontakty, pokażesz, że jesteś profesjonalistą i pokażesz, jak rozwiązujesz problemy, z którymi boryka się wielu z nas, to możesz się w ten sposób „dobrze sprzedawać”, czyli sprawić dobre wrażenie. To działa dobrze. Trzeba jednak mieć do tego szeroką sieć znajomości. Z pakietem Sales Nawigator masz dostęp do zaawansowanej wyszukiwarki, co z pewnością da Ci dodatkową korzyść w postaci znalezienia osób, które interesują się Twoją firmą i mogą być zainteresowane Twoimi produktami i usługami.

Leady na LinkedIn - generowanie

Możesz generować leady na LinkedIn na wiele różnych sposobów, wszystko zależy od tego, jaki masz produkt/usługę. Warto jednak zwrócić uwagę na trzy najczęściej stosowane metody

  • Wysyłanie wiadomości osobistych - jest to bardzo popularny sposób kontaktu z klientami. Pamiętaj, że możesz do nich pisać nawet jeśli ich nie znasz. Traktuj to, jak kontakt biznesowy. Skuteczność tej metody wynosi do 10%. Wskaźnik ten jest szczególnie wysoki w porównaniu do innych portali biznesowych i innych metod kontaktu.
  • Zaproszenia na imprezy to kolejna popularna metoda prezentacji firmy. Jest to z pewnością wygodne dla firm, ponieważ mogą one spotkać się z dziesiątkami, a w niektórych przypadkach setkami potencjalnych klientów w tym samym czasie na jednej prezentacji. Do każdego klienta trafia ten sam komunikat, co znacznie zmniejsza nakład pracy sprzedawcy. Wskaźnik sukcesu tej metody wynosi aż 15%.
  • Opublikuj posty — w porównaniu do dwóch poprzednich metod, ta metoda jest znacznie mniej skuteczna. Można by pomyśleć, że największy ruch generują posty, ale liczby mówią co innego.

Pamiętaj jednak, że każda metoda pozyskiwania dodatkowych klientów zasługuje na uwagę. W końcu liczy się jakość, a nie ilość. Poza tym nigdy się nie dowiesz, jeśli nie spróbujesz.

Rekrutacja na LinkedIn

Kolejnym dobrym zastosowaniem LinkedIn jest rekrutacja. Możesz być po stronie rekrutera lub po stronie osoby poszukującej pracy. To jest miejsce dla ciebie. Każdego dnia, przeglądając posty innych użytkowników, możesz przypadkowo natknąć się na ogłoszenie o pracę lub rekrutację do firmy, w której chcesz pracować. A jeśli jesteś rekruterem, pamiętaj, że każdy post, który widzisz, jest napisany przez kogoś, kto teoretycznie chce dołączyć do Twojej firmy.

W jaki sposób znaleźć pracę na LinkedIn.

Poszukiwanie pracy należy rozpocząć od swojego profilu. Bądź konkretny, napisz jasno czego szukasz w swojej aplikacji o pracę. Koniecznie dodaj coś w sekcji umiejętności i popraw swoje zdjęcie profilowe. Upewnij się, że zdjęcie w tle zachęca ludzi do kontaktu z Tobą. Gdy już to zrobisz, zacznij poszukiwania. Oprócz szukania ogłoszeń, pisz bezpośrednio do firm, nawet jeśli nie wystawiają żadnych ofert pracy. Dzięki temu nie masz nic do stracenia a zdobywasz szansę na zdobycie wymarzonej pracy.

W jaki sposób znaleźć pracowników na LinkedIn.

Jeśli widzisz tylko wartościowe osoby, zawsze sprawdź, czy zaznaczyła ona na swoim profilu, że szuka pracy. Jeśli ta informacja nie jest dostępna, nadal można się z nią skontaktować. Może być skłonna do zmiany, jeśli zaproponujesz jej ciekawą alternatywę dla jej obecnej pracy. Badania pokazują, że aż 85% pracowników rozważy zmianę obecnej pracy, jeśli w 2022 roku zostanie im zaproponowana lepsza. To nic nie kosztuje, więc próbuj dalej.

LinkedIn pricing — lista płatnych usług na platformie

Jak już wcześniej wspomniano założenie konta jest bezpłatne. Istnieją jednak pewne dodatkowe funkcje, które możesz wykonać na swoim koncie

  • LinkedIn Premium Sales Navigator — opcjonalny pakiet, który dzięki zaawansowanej wyszukiwarce pozwala jeszcze skuteczniej znajdować wartościowych specjalistów. Możesz użyć różnych filtrów, takich jak hierarchia firmy, liczba pracowników, lokalizacja, branża (416 tytułów stanowisk) i typ stanowiska.
  • Rekruter - pozwala na wyszukiwanie kandydatów według umiejętności.
  • Careers - pomaga w znalezieniu pracy.
  • Biznes - zestaw kursów o tematyce biznesowej.

Przekonasz się, że LinkedIn to bardzo wartościowy portalowy z wieloma możliwościami znalezienia nowych klientów, partnerów biznesowych i inwestorów. Warto wiedzieć, które metody są najskuteczniejsze i je stosować. W Polsce serwis ten wciąż się rozwija i cały czas zapisują się nowi użytkownicy, więc źródła nowych leadów są niemal nieskończone.