Dowiedzmy się więc, jaką dokładnie funkcję pełnią łożyska w silnikach oraz sprawdźmy, jakie czynniki mogą powodować ich awarie. 

 

Korpusy silników

Budowa silników, różni się w zależności od jego rodzaju, wielkości i mocy. Jednak niezmienne pozostaje to, że jest ona dość prosta i podobna w każdym z tych przypadków. Silniki spalinowe zbudowane są przede wszystkim z takich samych układów. Oczywiście występują różnice w ich parametrach — szczegóły mają tu bowiem ogromne znaczenie. Możemy zauważyć to szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy silniki wykonywane są z niespotykaną nigdy wcześniej precyzją. Obecnie większość silników spalinowych składa się z kilku podstawowych elementów. Należą do nich: 

  • skrzynia korbowa 

  • głowica silnika 

  • pokrywa głowicy 

  • układ rozrządu 

  • układ chłodzenia

  • układ smarowania.

Jednym z najważniejszych elementów konstrukcji jest też blok silnika, zwany także korpusem. Jest to część jednolita, którą tworzy się metodą odlewu. Jeśli chodzi o materiał, z jakiego się ją wykonuje, to wszystko zależy od indywidualnych preferencji producenta — w tym celu stosuje się bowiem wiele różnych rozwiązań. 

Wyżej wymienione elementy i układy nie mogłyby działać sprawnie także bez części podtrzymujących i umożliwiających swobodny ruch. To właśnie zadanie łożyska silników samochodowych. Cechują się one dużą odpornością na zużycie, występowanie korozji, a także na zatarcie i to nawet przy braku smarowania. Są też bardzo wytrzymałe na wysokie temperatury i doskonale przewodzą ciepło. Ich zaletą jest też świetna odkształcalność. Dzięki temu praca poszczególnych elementów ruchomych może być wykonywana przy minimalnym tarciu. 

 

Jak rozpoznać uszkodzenie łożysk cienkościennych korbowodów 

Uszkodzenie łożysk silnika może mieć bardzo duży wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Co więcej, wpływa także na sam komfort prowadzenia pojazdu. Korbowody do samochodu przy uszkodzonych łożyskach działają bowiem zupełnie inaczej i to da się odczuć. Przede wszystkim, podczas jazdy może wydobywać się wtedy charakterystyczny dźwięk tarcia. Mogą pojawić się także niestabilne ruchy i brak płynności w pracy silnika.

Jak jednak rozpoznać, że przyczyną takiego stanu rzeczy są właśnie łożyska? Oczywiście w tym celu najlepiej skierować się bezpośrednio do specjalisty. Diagnostyka korbowodów wymaga użycia odpowiedniego sprzętu, dlatego też udanie się do serwisu będzie tu niezbędne.

Przyczyny awarii łożysk cienkościennych

Istnieje wiele czynników, które mogą wywoływać awarie łożysk cienkościennych. Oczywiście jednym z najczęstszych jest ich zużycie. Łożyska to elementy, które działają w środowisku zwiększonego obciążenia, przez co są stale narażone na ścieranie. Jednak prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy elementy te przestaną spełniać swą funkcję wcześniej, niż można by było się tego spodziewać. Aby zapobiec ponownej awarii, warto poznać jej przyczynę. Co więc powoduje szybsze zużycie łożysk? Najczęstszym powodem są przede wszystkim bardzo silne wahania temperatur, a także drgania oraz przeciążenie. Przyczyną może być także za późna wymiana filtrów lub oleju. 

Wymiana łożysk cienkościennych korbowodów

Jeśli łożyska silników samochodowych ulegną awarii, pozostaje nam tylko jedna opcja — wymiana ich na nowe. Tylko w ten sposób będziemy mogli znów cieszyć się sprawną pracą silnika oraz wszystkich jego układów. W celu wymiany łożysk należy udać się do sprawdzonego serwisu samochodowego. 

 

Źródła informacji: 

https://www.autoczescionline24.pl/czesci-samochodowe/lozysko-korbowodu.html
https://lozyskapiasty.pl/blog/2_podstawowe-rodzaje-lozysk-samochodowych-wszystko-co-musisz-o-nich-wiedziec.html