Ceny biletów autobusowych nie zmieniały się od 2012 roku. Najtańsze jednorazowe bilety (jednostrefowe) dotąd kosztowały 2,60 zł (normalny), 1,30 zł (ulgowy) i 0,65 zł (przysługująca zniżka 75 proc. z Kartą Pabianiczanina). To się wkrótce zmieni, bo miasto zdecydowało o uregulowaniu kwestii biletowej. Likwiduje jednorazowe, co oznacza że w autobusach miejskich będą obowiązywały już jedynie bilety czasowe.

Zobacz też: Na cwaniaka nie ma rady. Inni pasażerowie na tym stracą

- Bilety czasowe 40- i 60-minutowe nie tylko umożliwiają odbycie całej podróży jednym pojazdem, ale dodatkowo upoważniają do przesiadania się w określonym przedziale czasowym – tłumaczy Aneta Klimek, rzecznik Urzędu Miejskiego. - Ich pozostawienie uprości obecną taryfę opłat.

Najtańszymi biletami będą więc te 40-minutowe (w jednej strefie) za 3 zł (normalny), 1,50 zł (ulgowy) i 0,75 zł (75 proc. z Kartą Pabianiczanina).

- Cena biletu 40-minutowego na autobusy MZK jest identyczna, jak na linii Z41. A więc de facto pabianiczanie zapłacą za przejazd jednorazowy 20 gr więcej, uczniowie z Kartą Pabianiczanina 10 gr więcej, osoby bez Karty Pabianiczanina odpowiednio 40 i 20 gr więcej – dodaje rzeczniczka.

Zmiany nastąpią też w cenach migawek. Bilet 30-dniowy normalny na jedną strefę będzie kosztował 84 zł (zamiast 74 zł), natomiast ulgowy 42 zł (zamiast 37 zł). Uczniowie, studenci i emeryci posiadający Kartę Pabianiczanina zapłacą 21 zł (zamiast 18,50 zł) za bilet z ulgą 75%. To cena wyższa od dotychczasowej o 2,50 zł.

- W niezmienionych cenach zostaną utrzymane wszystkie rodzaje biletów czasowych oraz grupowe 10+1. Nie zmieniają się także ceny Wspólnych Biletów Łódzko-Pabianickich na autobusy MZK i komunikację MPK oraz Wspólnych Biletów Aglomeracyjnych na pociągi ŁKA i POLREGIO.

Choć dotychczas ceny biletów się nie zmieniały, to przez ostatnie 9 lat nastąpił wzrost nakładów miasta na komunikację miejską. Wozi nas 18 autobusów hybrydowych, możemy korzystać z automatów biletowych, trwa modernizacja przystanków, wybudowano nową krańcówkę przy ul. Podmiejskiej, nowych zatok zbudowano 7, nowych peronów 10, zmodernizowanych peronów 12, a na 65 peronach zamontowano udogodnienia dla niepełnosprawnych (ostrzegawcze płytki z wypustkami).

Od marca kierowcy autobusów nie sprzedają biletów ze względu na covid. Tak zostanie już na stałe. Bilety kupować możemy w biletomatach w autobusach, biletomatach stacjonarnych przy przystankach, w kasach MZK lub w 60 punktach w mieście (kioski, sklepy). Tym, którym technologia nie jest obca, do kupowania biletów służą również aplikacje mobilne.

- Urząd Miejski szacuje, że dochody miasta z tytułu sprzedaży biletów w związku ze zmianą taryfy mogą wzrosnąć maksymalnie o ok. 200 tys. zł, natomiast cały koszt działania komunikacji autobusowej w mieście wynosi 12,5 mln zł. Wpływy biletowe wyniosą w tym roku 1,9 mln. Przez pandemię spadek jest o 1 mln zł rok do roku - informuje rzeczniczka UM.

Projekt powyższych zmian stanie na najbliższej sesji Rady Miejskiej. W życie wejść może dopiero w styczniu.