Dziś (23 stycznia) podczas konferencji prasowej na przystanku tramwaju nr 41 przy pl. Niepodległości w Łodzi, marszałek województwa łódzkiego poinformował o dodatkowym dofinansowaniu projektu przebudowy linii tramwajowej nr 41, od granicy Łodzi przez gminę Ksawerów i miasto Pabianice. Dodatkowa kwota, blisko 12 mln zł pochodzi ze środków Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. O przeznaczeniu ich na projekt tramwajowy Pabianic i Ksawerowa musiał zadecydować Zarząd Województwa Łódzkiego.

ZobaczBędzie remont ulicy Zamkowej i trasy tramwajowej

- Uznaliśmy, że projekt kompleksowej modernizacji tej linii jest na tyle ważny i potrzebny mieszkańcom Pabianic i Ksawerowa, że musi zostać zrealizowany. Teraz wszystko w rękach gospodarzy przedsięwzięcia, prezydenta Pabianic i wójta gminy Ksawerów, aby doprowadzić do szybkiego rozpoczęcia prac i zrealizowania inwestycji – mówił Grzegorz Schreiber.

Skąd weźmiemy resztę brakującej kwoty (około 16 milionów złotych)? Prezydent Grzegorz Mackiewicz rozważa wypuszczenie obligacji.

Przypomnijmy, że projekt pn. „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice-Ksawerów”, którego całkowita wartość szacowana w 2017 roku wynosiła blisko 146,5 mln zł, uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 w wysokości, prawie 88 mln zł.

Umowę podpisano 6 października 2017 r. Po przeprowadzonym przetargu miasto Pabianice zgłosiło problemy związane z realizacją przedsięwzięcia, wynikające ze wzrostu kosztów inwestycji o blisko 28 mln zł. W związku z brakiem funduszy na zwiększenie dofinansowania projektu z budżetu województwa łódzkiego, Urząd Marszałkowski podjął działania umożliwiające jego wsparcie środkami z budżetu państwa. Pieniądze miały pochodzić z „Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego”.

Zobacz też:  Mamy 146 mln na tramwaj!

W ramach inwestycji przewidziano m.in. przebudowę torów, sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic, budowę przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Przebudowana ma zostać także pętla tramwajowa, zbudowany  tram-bus pas na ul. Zamkowej, ul. Stary Rynek i części ul. Warszawskiej w Pabianicach.

Przewidziano też stworzenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego, budowę parkingu rowerowego bike&ride w rejonie pętli tramwajowej „Duży Skręt” oraz budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Warszawskiej, Stary Rynek i Zamkowej w Pabianicach.